Spis treści
Księga Przysłów 6: tekst
Księga Przysłów 6:1
Synu mój, jeśli poręczyłeś za swego bliźniego i dałeś porękę za obcego;
Księga Przysłów 6:2
Związałeś się słowami ust twoich, schwytany jesteś mową twoich ust.
Księga Przysłów 6:3
Uczyń więc tak, synu mój, uwolnij się, gdy wpadłeś w ręce swego bliźniego; idź, upokórz się i nalegaj na twego bliźniego.
Księga Przysłów 6:4
Nie daj snu swoim oczom i nie pozwól powiekom drzemać.
Księga Przysłów 6:5
Uwolnij się jak sarna z rąk myśliwego i jak ptak z ręki ptasznika.
Księga Przysłów 6:6
Idź do mrówki, leniwcze, przypatrz się jej drogom i bądź mądry;
Księga Przysłów 6:7
Chociaż nie ma ona wodza ani przełożonego, ani pana;
Księga Przysłów 6:8
To w lecie przygotowuje swój pokarm i gromadzi w żniwa swą żywność.
Księga Przysłów 6:9
Jak długo będziesz leżał, leniwcze? Kiedy wstaniesz ze swego snu?
Księga Przysłów 6:10
Jeszcze trochę snu, trochę drzemania, trochę założenia rąk, aby zasnąć;
Księga Przysłów 6:11
A twoje ubóstwo przyjdzie jak podróżny i twój niedostatek jak mąż uzbrojony.
Księga Przysłów 6:12
Człowiek nikczemny i niegodziwy chodzi z przewrotnością na ustach;
Księga Przysłów 6:13
Mruga swymi oczyma, mówi swymi nogami, wskazuje swymi palcami;
Księga Przysłów 6:14
Przewrotność jest w jego sercu, stale knuje zło i sieje niezgodę.
Księga Przysłów 6:15
Dlatego nagle spadnie na niego nieszczęście; nagle zostanie złamany i pozbawiony ratunku.
Księga Przysłów 6:16
Jest sześć rzeczy, których nienawidzi PAN, siedem budzi w nim odrazę:
Księga Przysłów 6:17
Wyniosłe oczy, kłamliwy język i ręce, które przelewają krew niewinną;
Księga Przysłów 6:18
Serce, które knuje złe myśli; nogi, które spiesznie biegną do zła;
Księga Przysłów 6:19
Fałszywy świadek, który mówi kłamstwa, i ten, który sieje niezgodę między braćmi.
Księga Przysłów 6:20
Synu mój, strzeż przykazania twego ojca i nie odrzucaj prawa twojej matki.
Księga Przysłów 6:21
Przywiąż je na zawsze do serca twego i zawieś je sobie na szyi.
Księga Przysłów 6:22
Gdy będziesz chodził, poprowadzi cię; gdy zaśniesz, strzec cię będzie, a gdy się obudzisz, będzie mówić do ciebie;
Księga Przysłów 6:23
Bo przykazanie jest pochodnią, prawo światłością, a upomnienia do karności są drogą życia;
Czytaj także: Ks. Kapłańska 24:2 – o palących się lampach
Księga Przysłów 6:24
Aby cię strzegły przed złą kobietą i przed gładkim językiem obcej kobiety.
Księga Przysłów 6:25
Nie pożądaj w twoim sercu jej piękności i niech cię nie łowi swymi powiekami.
Księga Przysłów 6:26
Bo dla kobiety nierządnej zubożeje człowiek o kawałek chleba, a żona cudzołożna czyha na cenne życie.
Księga Przysłów 6:27
Czy może ktoś wziąć ogień w zanadrze, a jego szaty się nie spalą?
Księga Przysłów 6:28
Czy może ktoś chodzić po rozżarzonych węglach, a jego nogi się nie poparzą?
Księga Przysłów 6:29
Tak ten, kto wchodzi do żony swego bliźniego; ktokolwiek ją dotknie, nie będzie bez winy.
Księga Przysłów 6:30
Nie pogardza się złodziejem, jeśli kradnie, by nasycić swoją duszę, będąc głodnym;
Księga Przysłów 6:31
Ale jeśli go złapią, zwróci siedmiokrotnie albo odda cały dobytek swego domu. [komentarz]
Księga Przysłów 6:32
Lecz kto cudzołoży z kobietą, jest pozbawiony rozsądku; kto tak robi, gubi swoją duszę.
Księga Przysłów 6:33
Znajdzie chłostę i wstyd, a jego hańba nie będzie zmazana.
Księga Przysłów 6:34
Bo zazdrość rozpala gniew mężczyzny i nie będzie pobłażał w dniu zemsty.
Księga Przysłów 6:35
Nie będzie miał względu na żaden okup i nie przyjmie darów, choćbyś najwięcej mu dawał.
przekład: Uwspółcześniona Biblia Gdańska
więcej o Biblii Gdańskiej tutaj
Księga Przysłów 6: komentarze
Księga Przysłów 6:31: Czy kradzież może być usprawiedliwiona?
Konkluzją wersetu 6:30 („Nie ma hańby dla tego, kto kradnie, by napełnić swe wnętrze, gdy głodny”; BT), jest stwierdzenie, że złodziej musi oddać siedmiokrotność zagrabionego mienia. W Wyjścia 22:1-8 czytamy o dwukrotności zwrotu.
Co ciekawe, Tomasz z Akwinu, uważał, że „wielka potrzeba” usprawiedliwia kradzież. W swojej pracy „Summa theologiae”, pisał:
W razie potrzeby wszystko jest wspólne. Nie wydaje się więc być grzechem [jakiegokolwiek rodzaju], jeśli jedna osoba [w wielkiej potrzebie] zabiera rzecz należącą do [obfitości] drugiej, gdyż stała się wspólna w wyniku jej [tej osoby – red.] potrzeby 1