Spis treści
Jak powstaje grzech
Błogosławiony człowiek, który nie idzie za radą niegodziwych, nie stoi na drodze grzeszników i nie zasiada w gronie szyderców (Psalm 1:1; UBG)
Jak powstaje grzech według Psalmu
Pierwszy werset Psalmu 1 daje nam fascynujący wgląd w to, jak rodzi się grzech. Zwróćmy uwagę, jak człowiek może z łatwością zmienić drogę sprawiedliwych na ścieżki niegodziwych (Psalm 1:6).
Błogosławiony człowiek, który nie idzie za radą niegodziwych, nie stoi na drodze grzeszników i nie zasiada w gronie szyderców
- najpierw człowiek zostaje ostrzeżony, aby nie szedł tą samą drogą, co niegodziwi. Czasem zdarza nam się, że zamiast Boga słuchamy ludzi i ślepo podążamy za tłumem. Idziemy tą samą drogą, co oni, ale jeszcze nie razem z nimi, wciąż często mamy wrażenie, że nie robimy niczego złego
- w kolejnym kroku jesteśmy napominani, aby nie stawać na tej drodze, która jest uczęszczana przez grzeszników. Kiedy stoimy, napotykamy przechodzących nią tych, których powinniśmy się wystrzegać, zaczynamy z nimi obcować. To kolejny krok do złego – Biblia ostrzega: „Złe rozmowy psują dobre obyczaje” (1 Koryntian 15:32).
- Ostatnim etapem zmiany życiowej ścieżki jest „zasiadanie w gronie szyderców”. Nasza postawa to już nie tylko ślepe podążanie za tłumem czy sporadyczne kontakty z grzesznikami. To świadomy wybór, by przebywać stale (zasiadać) z osobami, o których Biblia zawsze wspomina w kontekście negatywnym (porównaj Przysłów 1:22: „Jak długo jeszcze głupi kochać będą swą głupotę, a szydercy – swoje bezbożne drwiny, niemądrzy zaś – pławić się w nierozumności”)
Jak powstaje grzech wg Jakuba oraz Jana i Piotra
Porównajmy jeszcze werset Psalm 1:1 ze słowami Jakuba z 1. rozdziału Listu:
(14) Lecz każdy jest kuszony przez własną pożądliwość, która go pociąga i nęci .
(15) Następnie pożądliwość, gdy pocznie , rodzi grzech, a grzech, gdy będzie wykonany, rodzi śmierć (Jakuba 1:14-15; UBG)
Wyłuskajmy 3 etapy powstawania grzechu:
Psalm 1:1 | L. Jakuba 1:14-15 |
„idzie” | grzech najpierw „pociąga”, a właściwie „odciąga”. Użyty czasownik to „ἐξέλκω” (ekselko). Przedrostek to „ἐκ” (ek), który oznacza ruch „od” bądź „na zewnątrz”. Odpowiednikiem angielskim jest „out of”, niemieckim („aus”), a polskim „od-„. Dlatego gdy słowo jest użyte w Septuagincie, w Sędziów 20:21, tłumaczone jest jako „odciągnąć” („synowie Izraela mówili: odciągnijmy ich od miasta”). Podobnie grzech najpierw odciąga nas ze ścieżki sprawiedliwych. |
„stoi” | Zawsze możemy wrócić na ścieżkę sprawiedliwych, ale coś powoduje, że jak pisał Psalmista, „stajemy”. Tym czymś jest „nęcenie” – czasownik „δελεάζω” (deleazo) oznacza dosłownie chwytanie czegoś na przynętę. Piotr (2 Piotra 2:14) pisze, że niegodziwi „zwabiają dusze niestałe”. Jak? Dalej czytamy: „mówiąc słowa wyniosłe i puste , zwabiają żądzami ciała i rozpustą ” (2 Piotra 2:18).
Mamy więc trzy powody, które pokrywają się z tym, co pisze Jan (1 Jana 2:16: „Wszystko bowiem, co jest na świecie – pożądliwość ciała , pożądliwość oczu i pycha życia – nie pochodzi od Ojca, ale od świata.”). Porównajmy: |
„zasiada” | ostatnia faza opisana zostaje przez Jakuba jako poczęcie grzechu, a w rezultacie śmierć. Konsekwentne pozostawanie w grzechu („zasiadanie ze złoczyńcami”) ma jeden skutek, przed którym Biblia ostrzega. |