Spis treści
Paweł i monoteizm
Poniższy passus pokazuje, że autor popularnego podręcznika uważa, że Paweł w swoim wywyższeniu Jezusa Chrystusa jako Pana nie narusza żydowskiego monoteizmu, starannie oddzielając obie postaci: Boga i Mesjasza. Nie jest więc też tak, że Pan Jezus widziany jest jako osoba tożsama z Bogiem Izraela. Mark Allan Powell pisze: Teologicznie, Paweł rozumie, że Jezus Chrystus jest obrazem Boga (2 Koryntian 4:4, Filipian 2:6, Kolosan 1:15; porównaj 1 Koryntian 15:49), tym, który czyni Boga widzialnym i dostępnym dla ludzi. Jezus jest Synem Boga (Rzymian 1:3-4; Rzymian 8:3) i dlatego pozostaje w pewnym sensie podporządkowany Bogu i odrębny od Boga (1 Koryntian 15:27-28). Tym samym Paweł chce uszanować żydowski monoteizm: jego celem nie jest zmiana Jezusa w drugiego Boga, chociaż czasem być może jest bliski zrobienia tego (1 Koryntian 8:6) […] Paweł reprezentuje wyraźnie pogląd, mówiący o wywyższonym Chrystusie, kimś więcej niż tylko proroku, czy nawet Mesjaszu, czy jakimkolwiek innym ludzkim sługą Bożym. źródło: Mark Allan Powell, „Introducing the New Testament. A Historical, Literary, and Theological Survey” (s. 249 / BakerAcademic, rok wydania: 2009 r.) Mark Allan Powell to amerykański uczony zajmujący się Nowym Testamentem. Był profesorem Nowego Testamentu na Trinity Lutheran Seminary in Columbus, Ohio (przeszedł na emeryturę w 2018 r.). To jeden z redaktorów „HarperCollins Bible Dictionary” oraz autor ponad 100 artykułów i 35 książek na temat Biblii i religii. Czytaj także: List do Rzymian 9:5. Czy Pan Jezus jest Bogiem błogosławionym na wieki?