Spis treści
Zobacz także: Plan czytania Biblii w rok
1 Księga Kronik 24: tekst
koment. -> kliknięcie powoduje przeniesienie do komentarza do wersetu poniżej tekstu rozdziału
Organizacja zmian kapłanów
1 Księga Kronik 24:1
A oto podział synów Aarona. Synami Aarona byli: Nedab, Abihu, Eleazar i Itamar;
1 Księga Kronik 24:2
Ale Nadab i Abihu umarli przed swoim ojcem i nie mieli synów, dlatego Eleazar i Itamar sprawowali urząd kapłański. [koment.]
1 Księga Kronik 24:3
I Dawid podzielił ich, to jest Sadoka z synów Eleazara i Achimeleka z synów Itamara, według ich urzędu w ich służbie. [koment.]
1 Księga Kronik 24:4
I okazało się, że spośród synów Eleazara było więcej naczelników niż spośród synów Itamara. Tak więc ich podzielono: spośród synów Eleazara było szesnastu naczelników według rodów, a spośród synów Itamara według rodów – ośmiu.
1 Księga Kronik 24:5
A zostali podzieleni przez losowanie, zarówno jedni, jak i drudzy, gdyż przełożeni świątyni i przełożeni domu Bożego byli spośród synów Eleazara, jak i spośród synów Itamara. [koment.]
1 Księga Kronik 24:6
A Szemajasz, syn Netaneela, pisarz z pokolenia Lewiego, spisał ich wobec króla i książąt, kapłana Sadok, Achimeleka, syna Abiatara, oraz naczelników rodów kapłańskich i lewickich. Losowano na przemian jeden dom z rodu Eleazara, drugi – z Itamara.
1 Księga Kronik 24:7
Pierwszy los padł na Jehojariba, drugi na Jedajasza;
1 Księga Kronik 24:8
Trzeci na Charima, czwarty na Seorima;
1 Księga Kronik 24:9
Piąty na Malkiasza, szósty na Mijamina;
1 Księga Kronik 24:10
Siódmy na Hakkosa, ósmy na Abiasza; [koment.]
1 Księga Kronik 24:11
Dziewiąty na Jeszuę, dziesiąty na Szekaniasza; [koment.]
1 Księga Kronik 24:12
Jedenasty na Eliasziba, dwunasty na Jakima;
1 Księga Kronik 24:13
Trzynasty na Chuppę, czternasty na Jeszebaba; [koment.]
1 Księga Kronik 24:14
Piętnasty na Bilgę, szesnasty na Immera;
1 Księga Kronik 24:15
Siedemnasty na Chezira, osiemnasty na Happisesa; [koment.]
1 Księga Kronik 24:16
Dziewiętnasty na Petachiasza, dwudziesty na Ezechiela; [koment.]
1 Księga Kronik 24:17
Dwudziesty pierwszy na Jachina, dwudziesty drugi na Gamula; [koment.]
1 Księga Kronik 24:18
Dwudziesty trzeci na Delajasza, dwudziesty czwarty na Maazjasza. [koment.]
1 Księga Kronik 24:19
Taka była kolejność w służbie, aby wchodzili do domu PANA zgodnie z ustaleniem, jakie pochodziło od ich ojca Aarona, jak mu rozkazał PAN, Bóg Izraela. [koment.]
1 Księga Kronik 24:20
A pozostali z synów Lewiego to: z synów Amrama – Szubael; z synów Szubaela – Jechdejasz.
1 Księga Kronik 24:21
Z Rechabiasza: z synów Rechabiasza pierwszym był Jisziasz.
1 Księga Kronik 24:22
Z Ishara – Szelomit; z synów Szelomita – Jachat.
1 Księga Kronik 24:23
A synowie Chebrona: pierwszy Jeriasz, drugi Amariasz, trzeci Jachaziel, czwarty Jekameam.
1 Księga Kronik 24:24
Synowie Uzziela: Mika; z synów Miki – Szamir.
1 Księga Kronik 24:25
Brat Miki: Jisziasz; z synów Jisziasza – Zachariasz.
1 Księga Kronik 24:26
Synowie Merariego: Machli i Muszi; synowie Jaazjasza: Beno.
1 Księga Kronik 24:27
Synowie Merariego z Jaazjasza: Beno, Szoham, Zakkur i Ibri.
1 Księga Kronik 24:28
Z Machliego: Eleazar, który nie miał synów.
1 Księga Kronik 24:29
Z Kisza, synowie Kisza: Jerachmeel.
1 Księga Kronik 24:30
A synowie Musziego: Machli, Eder i Jerimot. Ci byli synami Lewitów według ich rodów.
1 Księga Kronik 24:31
Oni również rzucali losy tak samo jak ich bracia, synowie Aarona, przed królem Dawidem, Sadokiem, Achimelekiem oraz naczelnikami rodów kapłańskich i lewickich – naczelnicy rodów na równi z młodszymi ich braćmi.
przekład: Uwspółcześniona Biblia Gdańska
więcej o Biblii Gdańskiej tutaj
1 Księga Kronik 24: komentarze
Oparte m.in. na komentarzach DailyReadings.co.uk
1 Kronik 24:2: synowie Aarona
Nawiązanie do sytuacji opisanej w Ks. Kapłańskiej 10:1-2 – ofiarowanie „obcego ognia” przed JHWH:
W źródłach rabinicznych kapłani pełniący służbę w świątyni nazywani są „miszmarot” (strażnicy), ale ta nazwa nigdy nie występuje w 1 Ks. Kronik.
1 Kronik 24:3: prawdziwy priorytet Dawida
Priorytetem Dawida nie jest armia, jak bywało w przypadku otaczających Izrael mocarstw (np. militarystyczna Asyria), ale służba Bogu. Tak więc nie znajdujemy opisu kolejnych oddziałów wojsk, ale ludzi, którzy mieli służyć Bogu, np. śpiewaków.
1 Kronik 24:5: „rozstrzygnięcie zależy od JHWH”
Losowanie (bardzo możliwe, że przy użyciu dwóch kamieni arcykapłana – Urim i Tummim) to popularny sposób rozstrzygania podobnych spraw w Starym Testamencie (por. 1 Kronik 25:8), ale również w Nowym (wybór następcy Judasza -> Dzieje 1:24-26: Panie, Ty znasz serca wszystkich, wskaż więc, którego z tych dwóch wybrałeś na miejsce Judasza do służby i posłannictwa”. Rozdali im losy, los padł na Macieja i dołączono go do Jedenastu). W ten sposób objawiała się wola Boga (Przysłów 16:33: Los wkłada się do zanadrza, ale rozstrzygnięcie zależy od Jahwe).
1 Kronik 24:10: zmiana Abiasza
To ważny werset z punktu widzenia historii zbawienia – w Ew. Łukasza 1:5 czytamy: „Za dni Heroda, króla Judei, żył pewien kapłan imieniem Zachariasz, ze zmiany Abiasza”. To właśnie kapłan ze zmiany Abiasza będzie ojcem Jana Chrzciciela. Według relacji samego Zachariasza, oboje byli w podeszłym wieku (Łukasza 1:18: „Bo jestem starcem, a i moja żona podeszła w swoim wieku”), co pokazuje, że nie powodowało to, iż Zachariasz nie mógł pełnić służby.
1 Kronik 24:11: Jeszua
Jeszua to późniejsza wersja imienia Jehoszua, znana z Nowego Testamentu i brzmienia oddanego w grece jako Jesous (Jezus)
1 Kronik 24:13: Chuppa i Jeszebab
Jedyne miejsce w Piśmie, gdzie pojawia się postać Chuppy i Jeszebaba.
1 Kronik 24:15: Happises
Jedyne miejsce w Piśmie, gdzie pojawia się postać Happisesa.
1 Kronik 24:16: Jechezkel
Jedyne miejsce w Piśmie, gdzie pojawia się postać Jechezkela.
1 Kronik 24:17: Gamul
Jedyne miejsce w Biblii, gdzie pojawia się postać Gamula.
1 Kronik 24:18: liczba 24
Liczba „24” zostaje wykorzystana w Ks. Objawienia 4:4 dla opisu 24 starszych („Dokoła tronu – dwadzieścia cztery trony, a na tronach dwudziestu czterech siedzących Starców, odzianych w białe szaty, a na ich głowach złote wieńce”)
1 Kronik 24:19: wykonywanie woli Boga
Opis podkreśla, że wytyczne wynikały nie z pomysłów Dawida, ale stanowiły wyraz woli Boga. System nawiązywał do Aarona (por. w. 1 i 2) – kapłani wywodzili się z domów synów Aarona – Eleazara i Itamara.