Spis treści
Didache (Nauka Dwunastu Apostołów)
Rozdział 1: treść
Didache 1:1
1. Nauka Pana przez dwunastu apostołów [a] do narodów [b]. Są dwie drogi: jedna życia i jedna śmierci [c]. Różnica zaś wielka między tymi dwoma drogami.
Pokrewne wersety:
[a] Dzieje 2:42
[b] Mateusza 28:19
[c] Powtórzonego Prawa 30:15; Powtórzonego Prawa 30:19; Jeremiasza 21:8; Przysłów 4:18-19; Mateusza 7:13
2. Zaprawdę droga życia jest taka: Po pierwsze, będziesz miłował Boga [a], który cię uczynił. Po drugie, bliźniego swojego jak siebie samego [b]; wszystko zaś, czego nie chciałbyś, aby stało się tobie, ty nie czyń drugiemu [c].
Pokrewne wersety:
[a] Powtórzonego Prawa 6:5; Powtórzonego Prawa 11:1; Mateusza 22:37; Marka 12:30; Łukasza 10:27
[b] Kapłańska 19:18; Mateusza 22:37-39; Marka 12:33; Łukasza 10:27; Rzymian 13:9; Galacjan 5:14; Jakuba 2:8
[c] Mateusza 7:12; Tobiasza 4:15
3. Tych zaś słów nauczanie jest takie: błogosławcie przeklinającym wam i módlcie się za wrogów waszych [a]; pośćcie zaś za prześladujących was. Jaka [jest] bowiem łaska, jeśli będziecie miłować miłujących was? Czy i poganie tego [nie] czynią? [b]
Wy zaś miłujcie nienawidzących was, a nie będziecie mieć wroga.
Pokrewne wersety:
[a] Mateusza 7:44
[b] Mateusza 5:43-46; Łukasza 6:27-34
4. Powstrzymuj się [od] cielesnych i fizycznych pożądliwości. Jeśli ktoś uderzyłby cię w prawy policzek, nadstaw mu i drugi [a], a będziesz doskonały.
Jeśli zmuszałby cię ktoś, [by iść z nim] jedną milę, idź z nim dwie [c].
Jeśli zabrałby ktoś płaszcz twój, daj mu i tunikę. [d]
Jeśli wziąłby ktoś od ciebie [to, co] twoje, nie żądaj zwrotu [e], bo [nie] jesteś w stanie.
Pokrewne wersety:
[a]: Mateusza 5:39; Łukasza 6:29
[b]: Mateusza 5:48 [τελειος/teleios – doskonały]
[c] Mateusza 5:41
[d] Mateusza 5:40; Łukasza 6:29
[e] Łukasza 6:30
5. Każdemu, kto cię prosi, daj i nie żądaj zwrotu – wszystkim bowiem Ojciec chce udzielania z darów jego łaski.
Błogosławiony, kto daje zgodnie z przykazaniem, niewinny bowiem jest.
Biada [temu], który wziął: wprawdzie niewinny [jest] ktoś, kto ma potrzebę, zaś nie mający potrzeby zostanie osądzony, dlaczego wziął i po co. Ten w udręce zaś zostanie wypytany o to, co uczynił, i nie wyjdzie stamtąd, dopóki nie odda ostatniego pieniążka.
6. Ale i o tym jest przecież powiedziane: niech spoci się jałmużna twoja w rękach twoich, aż poznasz, komu dać.
Rozdział 1: komentarze
Didache 1:1 – podobna nauka o dwóch drogach jest charakterystyczna dla wiary Hebrajczyków w tamtym okresie. Znajduje odzwierciedlenie w innych pozakanonicznych pismach chrześcijańskich – Liście Barnaby i Pasterzu Hermesie.
uważa się, że [paralele do nauki o dwóch drogach] rozwinęły się niezależnie od siebie – tj. żaden nie cytował drugiego, ale każdy z osobna odzwierciedla wspólną tradycję
– można przeczytać w jednej z prac poświęconej Didache.
Didache 1:2 – Rabbi Hillel (הִלֵּל) Starszy nauczał:
„Czego nie chcesz dla siebie, nie czyń tego bliźniemu; to bowiem jest całe prawo, reszta jest tylko jego komentarzem”. [Szabbat 31a]
Didache 1:3 – nauczanie (διδαχη) to słowo, które występuje 30 razy w Nowym Testamencie, w znaczeniu „nauka” bądź „nauczanie”, np. Mateusza 7:28
zdumiewały się rzesze nad Jego nauką (διδαχη)
Didache 1:4
κοσμικός (kosmikos) – w wersecie znajdują się dwa przymiotniki, które wydają się być synonimami. Być może doszło do pomyłki skryby i powinno być – κοσμικός (kosmikos) – światowe/doczesne -> porównaj: Tytusa 2:12 i 2 Klemensa do Koryntian 17:3, które mają „kosmikos”.
ουδε γαρ δυνασαι (oudd gar dynasai) – ani [nie] jesteś w stanie – brak tych słów w „Konstytucjach apostolskich”, natomiast wersja gruzińska dodaje zamiast nich: „czynić tak ze względu na wiarę”.
Spis treści: Didache
Didache rozdział 2 – czytaj WIĘCEJ
Didache rozdział 3 – czytaj WIĘCEJ
Didache rozdział 4- czytaj WIĘCEJ
1. Nauka Pana przez dwunastu apostołów [a] do narodów [b]. Są dwie drogi: jedna życia i jedna śmierci [c]. Różnica zaś wielka między tymi dwoma drogami.
Pokrewne wersety: [a] Dzieje 2:422. Zaprawdę droga życia jest taka: Po pierwsze, będziesz miłował Boga [a], który cię uczynił. Po drugie, bliźniego swojego jak siebie samego [b]; wszystko zaś, czego nie chciałbyś, aby stało się tobie, ty nie czyń drugiemu [c].
[b] Mateusza 28:19
[c] Powtórzonego Prawa 30:15; Powtórzonego Prawa 30:19; Jeremiasza 21:8; Przysłów 4:18-19; Mateusza 7:13
Pokrewne wersety: [a] Powtórzonego Prawa 6:5; Powtórzonego Prawa 11:1; Mateusza 22:37; Marka 12:30; Łukasza 10:273. Tych zaś słów nauczanie jest takie: błogosławcie przeklinającym wam i módlcie się za wrogów waszych [a]; pośćcie zaś za prześladujących was. Jaka [jest] bowiem łaska, jeśli będziecie miłować miłujących was? Czy i poganie tego [nie] czynią? [b]
[b] Kapłańska 19:18; Mateusza 22:37-39; Marka 12:33; Łukasza 10:27; Rzymian 13:9; Galacjan 5:14; Jakuba 2:8
[c] Mateusza 7:12; Tobiasza 4:15
Wy zaś miłujcie nienawidzących was, a nie będziecie mieć wroga.
Pokrewne wersety: [a] Mateusza 7:444. Powstrzymuj się [od] cielesnych i fizycznych pożądliwości. Jeśli ktoś uderzyłby cię w prawy policzek, nadstaw mu i drugi [a], a będziesz doskonały.
[b] Mateusza 5:43-46; Łukasza 6:27-34
Jeśli zmuszałby cię ktoś, [by iść z nim] jedną milę, idź z nim dwie [c].
Jeśli zabrałby ktoś płaszcz twój, daj mu i tunikę. [d]
Jeśli wziąłby ktoś od ciebie [to, co] twoje, nie żądaj zwrotu [e], bo [nie] jesteś w stanie.
Pokrewne wersety: [a]: Mateusza 5:39; Łukasza 6:295. Każdemu, kto cię prosi, daj i nie żądaj zwrotu – wszystkim bowiem Ojciec chce udzielania z darów jego łaski.
[b]: Mateusza 5:48 [τελειος/teleios – doskonały] [c] Mateusza 5:41
[d] Mateusza 5:40; Łukasza 6:29
[e] Łukasza 6:30
Błogosławiony, kto daje zgodnie z przykazaniem, niewinny bowiem jest.
Biada [temu], który wziął: wprawdzie niewinny [jest] ktoś, kto ma potrzebę, zaś nie mający potrzeby zostanie osądzony, dlaczego wziął i po co. Ten w udręce zaś zostanie wypytany o to, co uczynił, i nie wyjdzie stamtąd, dopóki nie odda ostatniego pieniążka.
Rozdział 1: komentarze
Didache 1:1 – podobna nauka o dwóch drogach jest charakterystyczna dla wiary Hebrajczyków w tamtym okresie. Znajduje odzwierciedlenie w innych pozakanonicznych pismach chrześcijańskich – Liście Barnaby i Pasterzu Hermesie.
uważa się, że [paralele do nauki o dwóch drogach] rozwinęły się niezależnie od siebie – tj. żaden nie cytował drugiego, ale każdy z osobna odzwierciedla wspólną tradycję
– można przeczytać w jednej z prac poświęconej Didache.
Didache 1:2 – Rabbi Hillel (הִלֵּל) Starszy nauczał:
„Czego nie chcesz dla siebie, nie czyń tego bliźniemu; to bowiem jest całe prawo, reszta jest tylko jego komentarzem”. [Szabbat 31a]
Didache 1:3 – nauczanie (διδαχη) to słowo, które występuje 30 razy w Nowym Testamencie, w znaczeniu „nauka” bądź „nauczanie”, np. Mateusza 7:28
zdumiewały się rzesze nad Jego nauką (διδαχη)
Didache 1:4
κοσμικός (kosmikos) – w wersecie znajdują się dwa przymiotniki, które wydają się być synonimami. Być może doszło do pomyłki skryby i powinno być – κοσμικός (kosmikos) – światowe/doczesne -> porównaj: Tytusa 2:12 i 2 Klemensa do Koryntian 17:3, które mają „kosmikos”.
ουδε γαρ δυνασαι (oudd gar dynasai) – ani [nie] jesteś w stanie – brak tych słów w „Konstytucjach apostolskich”, natomiast wersja gruzińska dodaje zamiast nich: „czynić tak ze względu na wiarę”.
Didache rozdział 3 – czytaj WIĘCEJ
Didache rozdział 4- czytaj WIĘCEJ