Spis treści
Człowiek i jego samowystarczalność w Biblii?
Jednak teologia żydowska robi jeszcze bardziej radykalny krok: mówi nam, że nie tylko jesteśmy zależni od Boga, ale także na pewnym poziomie Bóg decyduje się być zależnym od nas. Nie istnieje tutaj symetria: Bóg pozostaje Bogiem, a my pozostajemy istotami ludzkimi – ale wchodzący w relacje Bóg jest także, siłą rzeczy, wrażliwy i zależny. Im głębiej kopiemy, tym bardziej teologia ludzkiej zależności od Boga objawia się jako teologia bosko-ludzkiej współzależności, czyli przymierza. Odwaga i godność tkwią w nauczeniu się mówić „potrzebuję cię”. Co ciekawe, żydowska teologia uczy, że nawet Bóg decyduje się wypowiedzieć te doniosłe, dające poczucie wolności słowa.
Shai Held, „Bread from the sky”
Komentarz: to nie tylko sedno teologii judaizmu, ale również chrześcijaństwa, które wywodzi się wprost z judaizmu biblijnego. Bóg Biblii nie jest wyobcowanym z rzeczywistości konstruktem teologicznym, ale Bogiem, który angażuje się w historię świata i historię poszczególnych ludzi – bo zarówno lud Boży, jak i poszczególni ludzie go tworzący, są istotni w Jego planie zbawienia.