Protoewangelia
Protoewangelia: Pokolenie niewiasty vs pokolenie węża
Protoewangelia: Pokolenie niewiasty vs pokolenie węża
Rodzaju 3:14-15: tekst
(14) Wtedy PAN Bóg powiedział do węża: Za to, co zrobiłeś, będziesz przeklęty wśród wszelkiego bydła i wszelkiego zwierzęcia polnego. Będziesz się czołgał na brzuchu i przez całe życie będziesz jadł pył. (15) Ustanawiam nieprzyjaźń między tobą a niewiastą i między twoim potomstwem a jej potomstwem. Ono zmiażdży twoją głowę, a ty zranisz je w piętę.” [P. Ekumeniczny]
Rodzaju 3:14-15: analiza
Poszczególne wyrażenia nie muszą oznaczać słów skierowanych do literalnego węża.
אֵיבָה [eiwa] – nieprzyjaźń
W Starym Testamencie słowo „nieprzyjaźń” zostaje użyte w kontekście ludzi.
- Liczb 35:21-22 (zabójstwo i miasta ucieczki)
- Ezechiela 25:15 (Filistyni)
- Ezechiela 35:5 (Góra Seir; Edoimici)
„będziesz jadł pył”
Wyrażenie „będziesz jadł pył” może mieć znaczenie przenośne; porównaj:
- Psalm 72:9 („wrogowie jego proch liżą”)
- Izajasza 49:23
- Micheasza 7:17 („Będą lizać proch jak wąż, jak to, co pełza po ziemi”)
Pokolenie węża: nawiązania w Nowym Testamencie
- Jana 8:44: Waszym ojcem jest diabeł i chcecie spełniać żądze waszego ojca. Od początku był on mordercą i nie wytrwał w prawdzie, bo nie ma w nim prawdy. Kiedy kłamie, mówi od siebie, bo jest kłamcą i ojcem kłamstwa.”
- Mateusza 23:33: Węże, plemię żmijowe, jak zdołacie uniknąć potępienia Gehenny?”
Pokolenie niewiasty: nawiązania w Nowym Testamencie
- Galacjan 3:29: Jeżeli zaś należycie do Chrystusa, to jesteście też potomstwem Abrahama i zgodnie z obietnicą – dziedzicami.
Konflikt: walka z grzechem
Driver: Ma toczyć się ciągła duchowa walka między człowiekiem a rozmaitymi pokusami, którymi jest on nękany. Złe podszepty i sugestie nieustannie nawiedzają synów ludzkich i ci muszą zawsze walczyć, aby się przed nimi bronić. (…) nie można interpretować [tego wersetu], wykluczając te drobne, choć na swoim własnym poziomie nie niej rzeczywiste triumfy, dzięki którym na przestrzeni wszystkich wieków poszczególni ludzie opierali się podszeptom grzechu i okazywali się silniejsi od mocy zła. Jest to długotrwały i nieprzerwany konflikt, o którym mowa w tym wersecie, chociaż prawem i celem ludzkości jest przeciwstawienie się, a jeśli to możliwe, zabicie węża, który symbolizuje moc kuszenia.
Mesjańska interpretacja
„Mesjańska interpretacja „nasienia niewiasty” pojawia się w Targumie Jonatana i Targumie Jerozolimskim, gdzie werset zostaje wyjaśniony jako mówiący o społeczności żydowskiej i jej zwycięstwu nad diabłem „za dni króla Mesjasza”. O odniesieniu do osoby Chrystusa nauczał Ireneusz (…)”
„Protewangelia jest wierną miniaturą całej historii ludzkości, zmagającego się z trudnościami nasienia wiecznie walczącego o ostateczne zwycięstwo. Oto początkowa idea, która rozwija się w cierpieniach i smutkach, nadziejach i radościach ludzkości, dopóki nie zostanie zrealizowana we wzniosłych zwycięstwach odkupienia. Protewangelia jest jedynym proroctwem mesjanistycznym, które zachowało się z objawień przekazanych przez Boga przedpotopowemu światu”.
Dziewicze poczęcie Chrystusa?
„To niezwykłe, że to proste zdanie, pojawiające się naturalnie i przypadkowo w zdaniu wypowiedzianym cztery tysiące lat przed erą chrześcijańską i napisanym co najmniej tysiąc pięćset lat przed przyjściem Chrystusa, dokładnie i dosłownie opisuje Tego, który został stworzony z kobiety bez interwencji człowieka, aby mógł zniszczyć dzieła diabła”
„Jej nasienie – Nasienie kobiety. Oto pierwsza zapowiedź dotycząca nadprzyrodzonych narodzin naszego Zbawiciela. Zostało przepowiedziane proroczo, że miał pojawić się tym świecie w wyjątkowy sposób. „Jej nasienie” — nasienie kobiety, nie mężczyzny! Jak dosłownie się to wypełniło, dowiadujemy się z dwóch natchnionych zapisów dotyczących cudownego poczęcia, podanych nam w Nowym Testamencie. „Dziewica” była brzemienna i cztery tysiące lat po tej początkowej przepowiedni „Bóg zesłał Syna swego, zrodzonego z niewiasty” (Galacjan 4:4)”
Mowa o „nasieniu” kobiety, to niezwykłe wyrażenie – o „nasieniu” zwykle mówi się w związku z ojcem. Jednak występuje w związku z matką nie tylko tutaj, ale także w Rodzaju 4:25; Rodzaju 16:10; Kapłańska 12:2; Liczb 5:28; i Objawienia 12:17. [Studium odpowiednich fragmentów pokaże, że nie ma prawdziwej paraleli z Księgą Rodzaju 3:15.] Przepowiedziany tutaj konflikt następuje między rodzajem ludzkim (potomkami pierwszej matki) a siłami zła, konflikt z Boskiego zarządzenia, w którym „potomstwo niewiasty” odniesie w końcu całkowite zwycięstwo; choć kosztem częściowego zranienia. Co ciekawe, mężczyzna jest całkowicie pominięty. Jak przez niewiastę przyszedł pierworodny upadek, tak też przez „nasienie niewiasty”, a nie potomstwo obojga razem lub przez potomstwo mężczyzny, musi przyjść zwycięstwo. Rola i udział mężczyzny są całkowicie pominięte. Albert Pieters, „Notes on Genesis”
Zobacz także: Wąż – szatan w ogrodzie Eden? Księga Rodzaju 3:1 [komentarze]
źródła
- Charles Lee Feinberg; Is the Virgin Birth in the Old Testament?
Protoewangelia. Pokolenie niewiasty vs pokolenie węża (Rodzaju 3:14-15)
Spis treści
Protoewangelia
Protoewangelia: Pokolenie niewiasty vs pokolenie węża
Protoewangelia: Pokolenie niewiasty vs pokolenie węża
Rodzaju 3:14-15: tekst
(14) Wtedy PAN Bóg powiedział do węża: Za to, co zrobiłeś, będziesz przeklęty wśród wszelkiego bydła i wszelkiego zwierzęcia polnego. Będziesz się czołgał na brzuchu i przez całe życie będziesz jadł pył. (15) Ustanawiam nieprzyjaźń między tobą a niewiastą i między twoim potomstwem a jej potomstwem. Ono zmiażdży twoją głowę, a ty zranisz je w piętę.” [P. Ekumeniczny]
Rodzaju 3:14-15: analiza
Poszczególne wyrażenia nie muszą oznaczać słów skierowanych do literalnego węża.
אֵיבָה [eiwa] – nieprzyjaźń
W Starym Testamencie słowo „nieprzyjaźń” zostaje użyte w kontekście ludzi.
„będziesz jadł pył”
Wyrażenie „będziesz jadł pył” może mieć znaczenie przenośne; porównaj:
Pokolenie węża: nawiązania w Nowym Testamencie
Pokolenie niewiasty: nawiązania w Nowym Testamencie
Konflikt: walka z grzechem
Driver: Ma toczyć się ciągła duchowa walka między człowiekiem a rozmaitymi pokusami, którymi jest on nękany. Złe podszepty i sugestie nieustannie nawiedzają synów ludzkich i ci muszą zawsze walczyć, aby się przed nimi bronić. (…) nie można interpretować [tego wersetu], wykluczając te drobne, choć na swoim własnym poziomie nie niej rzeczywiste triumfy, dzięki którym na przestrzeni wszystkich wieków poszczególni ludzie opierali się podszeptom grzechu i okazywali się silniejsi od mocy zła. Jest to długotrwały i nieprzerwany konflikt, o którym mowa w tym wersecie, chociaż prawem i celem ludzkości jest przeciwstawienie się, a jeśli to możliwe, zabicie węża, który symbolizuje moc kuszenia.1
Mesjańska interpretacja
„Mesjańska interpretacja „nasienia niewiasty” pojawia się w Targumie Jonatana i Targumie Jerozolimskim, gdzie werset zostaje wyjaśniony jako mówiący o społeczności żydowskiej i jej zwycięstwu nad diabłem „za dni króla Mesjasza”. O odniesieniu do osoby Chrystusa nauczał Ireneusz (…)” 2
„Protewangelia jest wierną miniaturą całej historii ludzkości, zmagającego się z trudnościami nasienia wiecznie walczącego o ostateczne zwycięstwo. Oto początkowa idea, która rozwija się w cierpieniach i smutkach, nadziejach i radościach ludzkości, dopóki nie zostanie zrealizowana we wzniosłych zwycięstwach odkupienia. Protewangelia jest jedynym proroctwem mesjanistycznym, które zachowało się z objawień przekazanych przez Boga przedpotopowemu światu”. 3
Dziewicze poczęcie Chrystusa?
„To niezwykłe, że to proste zdanie, pojawiające się naturalnie i przypadkowo w zdaniu wypowiedzianym cztery tysiące lat przed erą chrześcijańską i napisanym co najmniej tysiąc pięćset lat przed przyjściem Chrystusa, dokładnie i dosłownie opisuje Tego, który został stworzony z kobiety bez interwencji człowieka, aby mógł zniszczyć dzieła diabła” 4
„Jej nasienie – Nasienie kobiety. Oto pierwsza zapowiedź dotycząca nadprzyrodzonych narodzin naszego Zbawiciela. Zostało przepowiedziane proroczo, że miał pojawić się tym świecie w wyjątkowy sposób. „Jej nasienie” — nasienie kobiety, nie mężczyzny! Jak dosłownie się to wypełniło, dowiadujemy się z dwóch natchnionych zapisów dotyczących cudownego poczęcia, podanych nam w Nowym Testamencie. „Dziewica” była brzemienna i cztery tysiące lat po tej początkowej przepowiedni „Bóg zesłał Syna swego, zrodzonego z niewiasty” (Galacjan 4:4)” 5
Mowa o „nasieniu” kobiety, to niezwykłe wyrażenie – o „nasieniu” zwykle mówi się w związku z ojcem. Jednak występuje w związku z matką nie tylko tutaj, ale także w Rodzaju 4:25; Rodzaju 16:10; Kapłańska 12:2; Liczb 5:28; i Objawienia 12:17. [Studium odpowiednich fragmentów pokaże, że nie ma prawdziwej paraleli z Księgą Rodzaju 3:15.] Przepowiedziany tutaj konflikt następuje między rodzajem ludzkim (potomkami pierwszej matki) a siłami zła, konflikt z Boskiego zarządzenia, w którym „potomstwo niewiasty” odniesie w końcu całkowite zwycięstwo; choć kosztem częściowego zranienia. Co ciekawe, mężczyzna jest całkowicie pominięty. Jak przez niewiastę przyszedł pierworodny upadek, tak też przez „nasienie niewiasty”, a nie potomstwo obojga razem lub przez potomstwo mężczyzny, musi przyjść zwycięstwo. Rola i udział mężczyzny są całkowicie pominięte. 6Albert Pieters, „Notes on Genesis”7
Zobacz także: Wąż – szatan w ogrodzie Eden? Księga Rodzaju 3:1 [komentarze]
źródła
Sprawdź także
Ebionici a dziewicze poczęcie Jezusa Chrystusa
Wczesne chrześcijaństwoCzy dziewicze poczęcie czyniło z Jezusa pół-boga?
Dziewicze poczęcieKim jest Lucyfer w Księdze Izajasza 14
WyróżnioneWąż – symbolika. Starożytność i polemiki biblijne
Wyróżnione1 Księga Kronik 16. Pieśń dziękczynna Dawida [tekst/komentarze]
Wyróżnione„Abyś okazał się sprawiedliwy w swoich słowach i czysty w swoim sądzie”. Psalm 51 [chiazm]
WyróżnioneWybory redakcji
Nowości na stronie BogZyje.pl
strona Bóg ŻyjeAlfred Loisy – od ekskomuniki do miana ojca modernizmu Kościoła
Kościół Katolicki/Autorzy/Krytyka BibliiJak Bóg zatwardził serce faraona
Tajemnice STDziecko Boże – co oznaczały słowa Jezusa. Mateusza 18:1-5 [komentarze]
Ewangelia Mateusza/Słowa w Nowym TestamencieEwangelia o Królestwie Bożym: od Starego Testamentu do Nowego
Królestwo BożeOczyszczenie świątyni przez Chrystusa [analiza]
Życie Jezusa