Spis treści
Księga Rodzaju 17:10 [komentarze]
Księga Rodzaju 17:10 [tłumaczenia]
Biblia Warszawska: A to jest przymierze moje, przymierze między mną a wami i potomstwem twoim po tobie, którego macie dochować: obrzezany zostanie u was każdy mężczyzna.
Biblia Rakowska: Przymierze zawarte między Mną i tobą oraz wszystkimi twoimi potomkami polega także na tym, że każda istota ludzka płci męskiej ma być obrzezana.
Przekład Cylkowa: Oto przymierze Moje, którego przestrzegać będziecie między Mną a wami, i potomstwem twojem po tobie: obrzezaną ma być u was wszelka płeć męzka.
Uwspółcześniona Biblia Gdańska: A takie jest moje przymierze, które będziecie zachowywać, między mną a wami i między twoim potomstwem po tobie: Każdy mężczyzna wśród was ma być obrzezany.
Księga Rodzaju 17:10 [oryginał]
Tekst masorecki:
זֹאת בְּרִיתִי אֲשֶׁר תִּשְׁמְרוּ בֵּינִי וּבֵינֵיכֶם וּבֵין זַרְעֲךָ
אַחֲרֶיךָ הִמֹּול לָכֶם כָּל־זָכָֽר׃
Księga Rodzaju 17:10 [przekład dosłowny]
Słowo w języku hebrajskim | Transliteracja | Tłumaczenie na język polski |
זֹ֣את | zot | to [jest] |
בְּרִיתִ֞י | beriti | moje przymierze |
אֲשֶׁ֣ר | aser | które |
תִּשְׁמְר֗וּ | tiszmeru | którego będziecie przestrzegać |
בֵּינִי֙ | bejni | pomiędzy Mną |
וּבֵ֣ינֵיכֶ֔ם | uwejnejkem | i wami |
וּבֵ֥ין | uwejn | i |
זַרְעֲךָ֖ | zaraka | twoimi potomkami |
אַחֲרֶ֑יךָ | acharejka | po tobie |
הִמּ֥וֹל | himol | ma być obrzezany |
לָכֶ֖ם | lakem | wśród was |
כָּל־ | kal | każdy |
זָכָֽר | zakar | mężczyzna |
Księga Rodzaju 17:10 [komentarze]
Księga Rodzaju 17:10: „obrzezany”
W Midraszu Tanchuma (Tazria 5) została przedstawiona rozmowa Rabiego Akiwy z Turnusem Rufusem [Tinnejusz Rufus – red.], rzymskim generałem. Podczas dyskusji o tym, czyje dzieła są większe: Boga czy człowieka, Rzymianin podnosi następującą kwestię: dlaczego mówicie, że nakazał wam poddawać się obrzezaniu? Czyż nie mógł po prostu spowodować, aby chłopcy rodzili się od razu obrzezani? Akiwa zwraca uwagę na przykład pępowiny i pyta: dlaczego wychodzi razem z nim z ciała matki i nie oddziela się sama, ale matka musi ją obciąć? Akiwa podsumowuje: Wszystko, co Bóg stworzył, zostało celowo niedokończone, niepełne, niedoskonałe po to, aby ludzki rozum mógł je udoskonalić. Spójrz na te kłosy zboża i ciastka, które są upieczone z jego mąki; spójrz na krzak bawełny – i na piękne stroje sporządzone z bawełnianej tkaniny. Człowiek rodzi się nieobrzezany, ponieważ obowiązkiem człowieka jest zacząć doskonalenie świata od siebie samego [źródło: Forum Żydów Polskich]
W Nowym Testamencie to przymierze zostaje nazwane „przymierzem obrzezania” (Dzieje 7:8, Rzymian 4:11). Zostaje przesunięty akcent z uczynków wykonanych własnymi staraniami na dobre dzieła w Chrystusie: Jego bowiem dziełem jesteśmy, stworzeni w Chrystusie Jezusie do dobrych dzieł, które przygotował wcześniej Bóg, abyśmy w nich chodzili [Efezjan 2:10] Nasza jedność z Mesjaszem i Bogiem sprawia, że w duchu Chrystusa dokonujemy dzieł, które byłyby niemożliwe jedynie naszymi własnymi wysiłkami. Wśród naśladowców Mesjasza nie zostaje postawione jako warunek – zobacz: Revised English Version: Powodem, dla którego chrześcijanie nie muszą być obrzezani, aby być „nasieniem Abrahama i potomkami obietnicy”, jest to, że jesteśmy w całkowitej jedności z Jezusem Chrystusem. To oznacza, że w oczach Boga zostaliśmy ukrzyżowani, kiedy Chrystus został ukrzyżowany (Rzymian 6:6), umarliśmy z Chrystusem (Rzymian 6:8), zostaliśmy pogrzebani z Chrystusem (Rzymian 6:4); a następnie zostaliśmy ożywieni, by potem zostać wywyższeni z Chrystusem (Efezjan 2:5-6). A wiec także z Chrystusem zostaliśmy obrzezani, jak mówi Kolosan 2:11: I w Nim też zostaliście poddani obrzezaniu nie ręką dokonanemu, Chrystusowemu obrzezaniu — przez zupełne wyzucie się z ciała grzesznego (Biblia Lubelska) Obrzezaniem znacznie lepszym niż zwykłe ludzkie, które usuwa niepotrzebną skórę z napletka tymczasem chrześcijańskie „obrzezanie” to „dokonane nie ręką ludzką”, które polega na pozbyciu się ciała grzesznego”. Symbolem przymierza z Noem była tęcza (Rodzaju 9:12-17). Waga obrzezania była na tyle istotna, że gdy król Antioch IV Epifanes (z dynastii Seleucydów) zakazał obrzezania, żydowskie kobiety wybierały męczeńska śmierć, obrzezując dzieci wbrew zakazowi. Zgodnie z rabiniczną tradycją żydowski chłopiec ma poddać się obrzezaniu ósmego dnia (brit mila), a obrzęd jest przeprowadzony przez mohela (rzezaka). Od połowy XIX wieku pojawiają się głosy kwestionujące konieczność obrzezania, z drugiej strony rabiniczny judaizm prezentuje szereg argumentów pozabiblijnych przemawiających za korzyściami z obrzezania. Komentatorzy biblijni (Biblia Jerozolimska) zwracają uwagę, że obrzęd miał duże znaczenie dla spójności etnicznej narodu izraelskiego. Od początku był traktowany jako symbol przynależności (Wyjścia 34:14) W Prawie znajdują się dwa fragmenty mówiące o obrzezaniu -> Wyjścia 12:44; Kapłańska 12:3. Do nich nawiązuje Jozuego 5:2-8. Biblia Jerozolimska zwraca uwagę, że obrzęd „nabrał ogromnej wagi dopiero od czasów wygnania”.Obrzezanie w tradycji żydowskiej
Symbolika obrzezania w Nowym Przymierzu
Księga Rodzaju 17:10: „moje przymierze, które będziecie zachowywać, między mną a wami i między twoim potomstwem po tobie”
[1 Księga Machabejska 1:60-61]
[2 Księga Machabejska 6:10]
Symbol obrzezania był używany również poza fizycznym aspektem – porównaj nieobrzezane owoce (Kapłańska 19:23) oraz nieobrzezane serce (Jeremiasza 9:26)