Spis treści
Dlaczego Bóg jest jeden: konsekwencje z tego wynikające
1-2 Konsekwencje wynikające z jedyności Boga
Żądanie wszystkiego od nas
Fakt, że istnieje tylko jeden Pan Jezus oznacza to samo dla Niego (Rzymian 10:12). Paweł dostrzegał te konsekwencje w doktrynie o jedności Boga. Ale ta doktryna wymaga przemyślenia, jednak my przejdziemy do samych wniosków. Chrystus nauczał, że przykazanie, iż Bóg jest jeden i dlatego musimy kochać Boga, zawiera w sobie drugie przykazanie: kochać bliźniego jako siebie samego. Pierwsze i drugie przykazanie były de facto jednym przykazaniem (Marka 12:29-31). Dlatego ,,dwa” przykazania, aby kochać Boga i bliźniego są opisane w liczbie pojedynczej w Ew. Łukasza 10:27-28: ,,to czyń…”.
Jeśli Bóg jest jeden, wtedy nasz brat nosi jedno Imię Boga, a wtedy kochać Boga jest kochaniem naszego brata (porównaj 1 Jana 4:21). A ponieważ jest tylko jeden Bóg, który szuka chwał i sądzi ludzi (Jana 8:50), dlatego jedność Boga powinna oznaczać, że nie szukamy chwały ludzi, ani nie osądzamy naszego brata.
To, że Bóg jest jeden, jest przykazaniem oraz nakazem do działania (Marka 12:28-29). Leży u podstaw całego prawa i proroków (Mateusza 22:40) – jest do tego stopnia fundamentalne. Jeśli byłoby dwóch Bogów, Jahwe wymagałby jedynie połowy z naszych wysiłków. Nic nie może zostać dane niczemu innemu, ponieważ nie istnieje nic, aby mogło zostać mu dane. Istnieje tylko jeden Bóg. W naszym życiu nie może być bałwochwalstwa, ponieważ istnieje jest tylko jeden Bóg (2 Królewska 19:18-19). Ponieważ ,,nie ma żadnego innego [Boga], przestrzegaj więc Jego nakazów” (Powtórzonego Prawa 4:39-40). Jeden Bóg ma tylko jeden lud; nie wszystkie religijne systemy mogą doprowadzić do jednej Nadziei.
Powtórzonego Prawa 6:4 to znacznie więcej niż werset, który coś udowadnia. Naprawdę Bóg jest jeden, ale weźmy pod uwagę kontekst. Mojżesz ukierunkował lud tak, że ten spodziewał się otrzymać długą listę szczegółowych przykazań; powiedział, że Bóg nakazał mu ogłosić im
,,wszystkie prawa […] aby je wypełniali […] strzeżcie je i wykonujcie, jak wam nakazał Jahwe, Bóg wasz. Nie schodźcie ani na prawo, ani na lewo z drogi, jaką Jahwe, wasz Bóg, wam wyznaczył. […] Te są nakazy, prawa i rozporządzenia […] zachowajcie wszystkie Jego prawa i nakazy […] Słuchaj, Izraelu, i staraj się (liczba pojedyncza – dopisek autora) je wykonać”.
Teraz spodziewalibyśmy się odczytania długiej listy przykazań. Ale Mojżesz powtarza po prostu ostatnią frazę ,,Słuchaj Izraelu: Jahwe, nasz Bóg, jest jeden” (Powtórzonego Prawa 5:31-6:4). I w tym kontekście nie podaje żadnych innych przykazań. „Przestrzegaj ich wykonywania” jest połączone z ,,Pan nasz Bóg jest jeden”. Jest to kwintesencja wszystkich przykazań Boga. Następnie mówi on od razu
,,Niech te słowa […] będą wyryte w sercu twoim”
i lud miał mówić o nich swoim dzieciom w domu i w drodze, przywiązać je do rąk i do odrzwi domu. Jedyność Boga i wynikający z tego nakaz miłowania Go całym swoim sercem – wszystko to miało być zaprogramowane w ich codziennym życiu. To dlatego żydowską praktyką było recytowanie Szema kilka razy dziennie, również na łożu śmierci.
W Powtórzonego Prawa 6:1 czytamy: A oto przykazanie (liczba pojedyncza – dopisek autora), prawa i nakazy (przekład: Biblia Poznańska), a potem ,, Jahwe jedyny!” (Powtórzonego Prawa 6:4). Następnie nakazuje im zapisać wszystkie nakazy na swoich drzwiach itd. Byłoby trudno zapisać dosłownie wszystkie 613 przykazań. Jednak cały sposób życia Izraela był zawarty w jednym przykazaniu – że Bóg jest jeden. Było to i jest przykazanie, a nie jedynie stwierdzenie. Żydowscy zeloci, którzy ginęli w bitwie o Masadę wznosili okrzyk:
,,Pan, nasz Bóg jest jeden!”,
a jakiś czas później rabin Akiba, kiedy był obdzierany ze skóry żywcem przez Rzymian, krzyczał, kiedy skóra była zrywana z jego kości: ,,Pan jest jeden. Będziesz miłował swego Boga Pana z całego serca, z całej duszy i ze wszystkich swoich sił”. 1 Istnieje również wiele podobnych relacji z okresu nazistowskiego Holokaustu.
Nie mamy dwóch panów; tylko jednego. Dlatego im lepiej to pojmiemy, tym bardziej oddamy się Jemu. A to prowadzi, w myśleniu Jezusa, do braku troski o jutro; ponieważ życie całkowitego oddania się Mu oznacza, że nie potrzebujemy martwić się o jutro (Mateusza 6:24-25).
Żadnego bałwochwalstwa
W każdym człowieku tkwi religijny impuls, chęć służenia komuś lub czemuś. Ogólnie mówiąc, mężczyźni i kobiety topią to pożądanie w oddawaniu kultu bożkom obecnych materialistycznych czasów. Ale dla nas ma być tylko jeden Bóg, jeden kierunek naszego oddania; ponieważ Bóg jest jeden. Kiedy Izrael odrzucił źródło żywej wody – Jahwe, sporządził wiele innych zbiorników wodnych w formie idoli (Jeremiasza 2:13). Potrzeba oddawania czci jest w każdym mężczyźnie i kobiecie. Jesteśmy proszeni, aby koncentrować się i poświęcać tę pasję wyłączenie dla jednego Boga – aby nie dzielić jej między wieloma rzeczami, które tego wymagają.
List do Rzymian 1 posuwa się do potępienia ludzi, ponieważ oddawali cześć stworzonym rzeczom zamiast stwórcy. Cała oddawana cześć powinna była być skierowana do Samego Boga. I nadejdzie dzień, kiedy cały świat zda sobie sprawę, że Bóg jest jeden (Izajasza 37:20) – w taki sposób, że zdadzą sobie sprawę, że tylko On jeden jest Bogiem, a wszystko inne jest zwykłą próżnością. Ponieważ sam Bóg jest święty, tylko On będzie wtedy wielbiony (Objawienia 15:4). Sam tylko PAN zostanie wywyższony w tym dniu.
Nasze światy, nasze życia i serca są pełne potencjalnych bożków. A co jest najgorszego w bałwochwalstwie w samej jego istocie? Wydaje mi się, że bałwochwalstwo trywializuje tego wspaniałego Boga, o którym mówimy. Czyni Wszechmogącego Boga kawałkiem drzewa lub kamienia, bożkiem jest też błyskotliwa kariera czy nowy dom. I tak jak wszystko, co redukuje majestat, pasję, żywotność naszej relacji z Bogiem, jest bożkiem. Raz po raz w naszym życiu Bóg jest wypierany przez drobne zajęcia – samochód, który wymaga naprawy, przeciekająca rynna, rozbita szyba. Można byłoby niemal zapłakać nad częstotliwością i sposobem, w jaki to wszystko się dzieje, tak tragicznie często.
Skrucha
Kiedy Izrael pokutuje, poznaje, że ,,Ja, PAN, jestem waszym Bogiem i nie ma innego” (Joela 2:27). Izrael zawsze akceptował w sposób teoretyczny jedyność Boga; teologicznie byli zagorzałymi monoteistami. Ale po wyrażeniu skruchy dostrzegamy w naszej osobistej rzeczywistości, że rzeczywiście istnieje tylko jeden Bóg.
Wiara
Gdy On postanowi, któż to zmienić zdoła? Czego On zapragnie – to wykona. On wypełni zamierzenia swoje (Hioba 23:13-14 / Biblia Poznańska). Idea prawdy jest często związana z faktem, że istnieje tylko jeden Bóg (Izajasza 45:5-6, Izajasza 45:14, Izajasza 45:18, Izajasza 45:21-22). To oznacza, że wszystko, co On mówi, jest całkowitą prawdą, ponieważ nie ma żadnego innego Boga. W ten sposób jeden Bóg daje nam tylko jedną wiarę, nadzieję itd. (Efezjan 4:4-6). Inne systemy wierzeń nie mogą być przez nas akceptowalne. Tak kluczowa była waga jedyności Boga; i podobnie powinno to wpływać na nasze życie, w każdej jego godzinie.
Dawid musiał przypominać sobie: ,,Spocznij jedynie w Bogu 2, duszo moja, bo od Niego 3 pochodzi moja nadzieja” (Psalm 62:5 / Biblia Tysiąclecia II). Istnieje tylko jeden Bóg, jedno źródło pomocy i mocy – i w ten sposób jedyność Boga pobudza naszą wiarę w Niego. To sprawiło, że Asa zawołał do Jahwe w swojej wierze:
,,Jahwe, nie ma Tobie równego, by przyjść z pomocą […] wesprzyj nas, Jahwe […] Ty jesteś naszym Bogiem, Jahwe (2 Kronik 14:11 / Biblia Tysiąclecia II).
Podsumowując, List Jakuba 2:14-18 mówi o związku między wiarą (wierzyć) a uczynkami (robić). Nie przez przypadek w Jakuba 2:19 czytamy w tym kontekście: ,,Wierzysz, że jest jeden Bóg? Dobrze czynisz”. Mieć wiarę w jedyność Boga będzie prowadzić Cię do uczynków, ,,postępowania dobrze”.
Do Boga nie zwracał się Izrael, a On nie wysłuchiwał ich modlitw, ponieważ czcili innych bogów, tymczasem Bóg jest jeden (Ezechiela 20:31). Modlitwa i prośby z całego serca o różne rzeczy od jedynego Boga, kiedy nie polegamy na niczym ani na nikim innym, są tym samym formą wielbienia jedynego Boga. Jeśli naprawdę wierzymy w jednego Boga, wtedy nie powinniśmy czuć się niezręcznie, prosząc Go o rzeczy – to forma oddawania mu czci.
Jedność
Paweł, pisząc do tych, który sądzili, że wierzą w jedyność Boga, musiał przypomnieć im, że ten prosty fakt pociąga za sobą jedność wśród nas, Jego dzieci, widząc, że traktuje On nas wszystkich równo jak naprawdę dobry Ojciec: ,,Ponieważ jeden jest Bóg, który usprawiedliwi obrzezanych z wiary i nieobrzezanych przez wiarę (Rzymian 3:30)
Duncan Heaster, rozdział 1-2 książki ,,Prawdziwy Chrystus”
Czytaj także: Jeden Bóg jest stwórcą świata
Przypisy
zdjęcie: Wikimedia / Creative Commons Attribution 2.0 Generic