Spis treści
Czy Jezus stworzył świat? O czym mówi Kolosan 1:15-18
1.13 Czy Jezus stworzył świat?
Fragment książki: ,,Prawdziwy Chrystus” autorstwa Duncana Heastera
On jest obrazem niewidzialnego Boga, praprzyczyną wszelkiego stworzenia, ponieważ w Nim zostało stworzone wszystko — w niebie i na ziemi, to, co widzialne i niewidzialne, trony oraz rządy, zwierzchności i władze; wszystko zaistniało przez Niego i dla Niego. On sam jest przed wszystkim i w Nim trwa wszystko razem połączone. On też jest Głową Ciała — Kościoła; On jest początkiem, pierwszym zmartwychwstałym, aby we wszystkim mieć rangę pierwszeństwa
List do Kolosan 1:15-18 / Biblia Ewangeliczna
To jeden z typowych wersetów, który może sprawiać wrażenie, że to Jezus właściwie stworzył ziemię.
1. Gdyby to była prawda, wtedy ten fragment staje w sprzeczności z tak wieloma wersetami, które uczą, że Jezus nie istniał przed swoim narodzeniem. Zapis z Księgi Rodzaju jasno uczy, że to Bóg był stwórcą. Albo Jezus, albo Bóg mógł być stworzycielem; jeśli stwierdzimy, że to Jezus był stwórcą, podczas gdy ks. Rodzaju podaje, że był nim Bóg, mówimy, że Jezus był wprost równy Bogu. W takim przypadki niemożliwe staje się wyjaśnienie wielu wersetów, które pokazują różnice między Bogiem a Jezusem (zobacz przykłady na to w Studium 8.2).
2. Jezus był ,,pierworodnym”, co wskazuje na początek. Nie istnieje dowód na to, że Jezus był ,,pierworodnym” Boga, zanim zaistniało stworzenie świata w dosłownym znaczeniu. Wersety takie jak 2 Samuela 7:14 oraz Psalm 89:27 zawierały proroctwo, że prawdziwy potomek Dawida stanie się pierworodnym Boga. Widać wyraźnie, że nie istniał w czasie, kiedy te wersety były pisane, a tym samym również nie w momencie opisu stworzenia z księgi Rodzaju. Jezus stał się ,,Synem Bożym w mocy” za sprawą swojego zmartwychwstania (Rzymian 1:4). ,,Bóg wskrzesił Jezusa, jak to napisane jest w Psalmie drugim: ,, Synem moim ty jesteś; jam dziś zrodził ciebie” (Dzieje 13:32-33).
W ten sposób Jezus stał się pierworodnym Boga poprzez swoje zmartwychwstanie. Zauważ również, że syn, stojący po prawicy ojca, kojarzy się z byciem pierworodnym (Rodzaju 48:13-16). Tymczasem Chrystus został wywyższony do roli prawej ręki Boga po swoim zmartwychwstaniu (Dzieje 2:32; Hebrajczyków 1:3).
3. To, w takim sensie Jezus jest opisywany jako pierworodny z umarłych (Kolosan 1:18), odpowiada wyrażeniu ,,pierworodnemu wszelkiego stworzenia” (Kolosan 1:15). Dlatego sam o sobie mówi jako o ,,pierworodnym z umarłych […] początku stworzenia Bożego” (Objawienia 1:5; Objawienia 3:14). Jezus był pierwszym spośród nowego stworzenia nieśmiertelnych mężczyzn i kobiet, których zmartwychwstanie i pełne narodzenie jako nieśmiertelnych synów Bożych stało się możliwe dzięki śmierci i zmartwychwstaniu Jezusa (Efezjan 2:20; Efezjan 4:23-24, 2 Koryntian 5:17).
I jak w Adamie wszyscy umierają, tak też w Chrystusie wszyscy będą ożywieni, lecz każdy według własnej kolejności: Chrystus jako pierwociny, potem ci, co należą do Chrystusa, w czasie Jego przyjścia
(1 Koryntian 15:22-23, Biblia Tysiąclecia V).
Jest to dokładnie ta sama myśl, co w Kolosan 1 Jezus stał się pierwszą osobą, która powstała z martwych i która otrzymała nieśmiertelność, to on był pierwszym spośród nowego stworzenia, a prawdziwi wierzący podążą jego śladami według tego samego wzoru podczas jego powrotu.
4. Stworzenie, o którym mowa w Kolosan 1 odnosi się zatem do nowego stworzenia, a nie do tego z Księgi Rodzaju. Za sprawą dzieła Chrystusa ,,zostało wszystko stworzone […] trony, władztwa, zwierzchności, potęgi”. Paweł nie mówi, że Jezus stworzył wszystkie rzeczy, podając jako przykłady rzeki, góry, ptaki etc. Elementy nowego stworzenia odnoszą się do nagród, które przypadną nam w Królestwie Bożym. ,,Trony… zwierzchności” itd. dotyczą zmartwychwzbudzonych wierzących, którzy będą ,,królami i kapłanami i królować będą na ziemi” (Objawienia 5:10).
Te rzeczy stały się możliwe dzięki dziełu Jezusa. ,,W Nim zostało stworzone wszystko — w niebie” (Kolosan 1:16). W Efezjan 2:6 czytamy o wierzących w Chrystusie zasiadający na ,,wyżynach niebieskich”. Jeśli jakikolwiek człowiek jest w Chrystusie za sprawą swojego chrztu, jest on nowym stworzeniem (2 Koryntian 5:17).
Poprzez bycie w Chrystusie jesteśmy pojednani przez Jego śmierć (Kolosan 1:22). Literalna planeta nie mogła zostać stworzona poprzez bycie w Chrystusie. Tym samym wersety te uczą, że wywyższona pozycja duchowa, którą mamy obecnie, a także której zaznamy w przyszłości, stała się możliwa dzięki Chrystusowi. W ,,niebiosach i na ziemi” znajduje się wszystko, co potrzebowało pojednania poprzez krew Chrystusa na krzyżu”, co wskazuje, że ,,wszystkie rzeczy… w niebie” odnoszą się do wierzących, którzy obecnie zasiadają w ,,miejscach niebiańskich w Chrystusie Jezusie”, a nie do rzeczy fizycznych wokół nas.
5. Jeśli to Jezus byłby stworzycielem, byłoby dziwne w kontekście tego, co mówił: ,, od początku stworzenia Bóg stworzył ich mężczyzną i kobietą” (Marka 10:6). To z pewnością brzmi, jakby to Boga rozumiał za stworzyciela, a nie samego siebie. I jeśli to on dosłownie stworzył wszystko w Niebie, obejmowałoby to również samego Boga.
Zauważyłeś błąd w artykule? Poinformuj nas o nim w komentarzu
Spojrzenie na List do Filipian 2:5-11 w jego prawdziwym kontekście
Genialne tłumaczenie. Zwłaszcza Kolosan 1:16. Mimo wszystko uważam że pierworodny odnosi się tutaj do tego że Chrystus został stworzony przed innymi stworzeniami. Fragmenty takie jak „A Słowo stało się ciałem” czy ten z Filipian „On, istniejąc w postaci Bożej, nie skorzystał ze sposobności, aby na równi być z Bogiem, ” są dośc proste w zrozumieniu i nie dają takiego pola manewru jak ten omawiany z Kolosan.
Dziękujemy za komentarz. Oczywiście unitarianie zawsze będą dyskutować na temat fragmentów przytoczonych przez Pana i np. osobiście ja nie uważam, że akurat ja czy inni unitarianie prezentujący podobne poglądy mamy rację. Sądzę jednak, że istnieją nie-ariańskie, lecz socyniańskie (nie zakładające, że Pan Jezus musiał istnieć przed swoimi narodzinami jako człowiek; oczywiście istniał w planie Boga) interpretacje przytoczonych przez Pana fragmentów. I osobiście sądzę, że wcale nie stanowią tłumaczenia na siłę. Przyznaje to znany biblista James Dunn (https://en.wikipedia.org/wiki/James_Dunn_(theologian), który uważał, że apostoł Paweł wcale nie wierzył w realną preegzystencję Mesjasza (mimo chrystologicznego hymnu z Filipian 2). Na naszej stronie nie mamy kompleksowych opracowań obu tematów, ale na pewno znajdzie Pan luźną dyskusję na temat L. do Filipian 2 i parę tekstów o Jana 1.
Heb.2:5
Bo nie aniołom poddał świat, który ma przyjść, o którym mówimy
Autor listu do hebrajczyków wyjaśnia dokładnie o jaki świat chodzi . Jest to odpowiedź na wcześniejsze wersety podobne do tych z listu do Kolosan. W podobny sposób mona powiedzieć , że dla Noego w Noem i przez Noego zaistniał przyszły świat. Czyli ten w którym teraz żyjemy.
Pozdrawiam
Bolesław
Jestem wstrząśnięta stopniem herezji w tym artykule. Niech Jezus Chrystus rozjaśni umysł autora oraz da mu nowe serce, które pojmie Słowo.
A w ramach przykładu, jak ogromnych rozmiarów herezję czytamy w tym artykule, podaję Słowo nt. Jezusa:
„BEZ OJCA, BEZ MATKI, BEZ RODOWODU, NIE MAJĄCY ANI POCZĄTKU DNI, ANI KOŃCA ŻYCIA, LECZ PODOBNY DO SYNA BOŻEGO, POZOSTAJE KAPŁANEM NA ZAWSZE.” Hebr. 7,3
Autor najwyraźniej odrzuca Trójcę Świętą i wiele podstawowych nauk Słowa Bożego. Proszę naszego Pana, Zbawiciela, Boga Jahwe, Jezusa Chrystusa, Ducha Świętego, aby nawrócili serce autora powyższego tekstu na prawdziwe tory Słowa Bożego.
Witam, potwierdzam, autor nie wierzy w Trójcę. Czy może Pani wskazać jedną z herezji w artykule?
Witam Tu potrzebna jest mądrość Boża To nieprawda że Jezus nie istniał przed narodzeniem „Ja Ciebie otoczyłem chwałą na ziemi przez to, że wypełniłem dzieło, które Mi dałeś do wykonania.A teraz Ty, Ojcze, otocz Mnie u siebie tą chwałą, którą miałem u Ciebie pierwej, zanim świat powstał. Ew.Jana 17:4,5 „Przez wiarę Mojżesz, gdy dorósł, odmówił nazywania się synem córki faraona wolał raczej cierpieć z ludem Bożym, niż używać przemijających rozkoszy grzechu. Uważał bowiem za większe bogactwo znoszenie zniewag dla Chrystusa niż wszystkie skarby Egiptu, gdyż patrzył na zapłatę. Przez wiarę opuścił Egipt, nie uląkłszy się gniewu królewskiego; wytrwał, jakby [na oczy] widział Niewidzialnego.”Hebrajczyków 11:24,27 oraz „Nie chciałbym, bracia, żebyście nie wiedzieli, że nasi ojcowie wszyscy, co prawda zostawali pod obłokiem, wszyscy przeszli przez morze i wszyscy byli ochrzczeni w [imię] Mojżesza, w obłoku i w morzu; wszyscy też spożywali ten sam pokarm duchowy i pili ten sam duchowy napój. Pili zaś z towarzyszącej im duchowej skały, a ta skała – to był Chrystus.” 1 koryntian 10:1,4 Nie jest tłumaczone że nasz Pan jest praprzyczyną wszystkiego ale jest napisane : On jest obrazem Boga niewidzialnego – Pierworodnym wobec każdego stworzenia Kto został jako pierwszy wzbudzony z martwych ? Czy Pan Jezus powiedział ujrzycie mnie przychodzącego czy ujrzycie syna człowieczego przychodzącego ?
1) Ja Ciebie otoczyłem chwałą na ziemi…
Istnieje wiele fragmentów Pisma odnośnie Jezusa (Baranek zabity przed założeniem świata; Obj. 13,8), proroków (Jer. 1,5: „zanim wyszedłeś z łona, uświęciłem cię i ustanowiłem prorokiem dla narodów”) czy apostołów („nas wybrał w nim przed założeniem świata”; Efezjan 1:4), które odczytywane dosłownie świadczyłyby o osobowej preegzystencji apostołów bądź proroków czy też ukrzyżowaniu mającym miejscu przed I w. n.e. Takie figury retoryczne świadczą o preegzystencji idealnej – istnieniu w planie Boga, który od początku miał pewien plan zbawienia, w którym istnieli i Chrystus, i prorocy, i apostołowie – por. 1 Piotra 1:20 – „który był wprawdzie przewidziany („proginōskō”) przed stworzeniem świata, który jednak objawił się w ostatnich czasach ze względu na was”
2) 1 Koryntian 10:1,4
takie fragmenty rozumiemy oczywiście typologicznie – realna preegzystencja sprowadzałaby nasze myślenie do wyobrażania sobie Chrystusa jako realnej skały.
3) Uważał bowiem za większe bogactwo znoszenie zniewag dla Chrystusa niż wszystkie skarby Egiptu, gdyż patrzył na zapłatę. Przez wiarę opuścił Egipt, nie uląkłszy się gniewu królewskiego; wytrwał, jakby [na oczy] widział Niewidzialnego.”Hebrajczyków 11:24,27
warto spojrzeć, co mówi grecki tekst, a mówi: ὀνειδισμὸν τοῦ Χριστοῦ
czyli dosłownie zniewagi Chrystusowe, zniewagi Chrystusa. Prorocy, w tym Mojżesz, ale również Jeremiasz i Hiob swoim życiem (i swoim męczeństwem) stanowili prefigurację tego, co spotka Mesjasza. Niewidzialny to oczywiście inne określeślenie Boga – Ad. 4 – cytowany przez Pana fragment, nie Chrystusa.
4) „On jest obrazem Boga niewidzialnego – Pierworodnym wobec każdego stworzenia ”
bycie pierworodnym w stosunku do Chrystusa bywa w Nowym Testamencie łączone ze zmartwychwstaniem, np.
Dzieje 13:
(32) My także głosimy wam dobrą nowinę, tą obietnicę względem przodków, która się dokonała; ponieważ nam, ich dzieciom, Bóg ją wypełnił poprzez wskrzeszenie Jezusa. (33) Gdyż w drugim Psalmie jest napisane: Ty jesteś moim Synem, Ja cię dzisiaj zrodziłem.
a nigdy z rzekomym zrodzeniem przed wiekami, to późniejsza interpretacja tzw. Ojców Kościołą:
https://bogzyje.pl/chrystus-zostal-zrodzony-przed-wszystkimi-wiekami/
Nie mogę się zgodzić z tym że Jezus nie istniał przed swoim narodzeniem, tak jak i z tym że nie jest Bogiem.
Wiele zostało powiedziane, ale i tak chciałbym dodać jeszcze:
Efezjan 3:9
[9] I żebym ujawnił wszystkim, jaka jest wspólnota tej tajemnicy ukrytej od wieków w Bogu, który wszystko stworzył przez Jezusa Chrystusa;
Jana 1:1-5 UBG
[1] Na początku było Słowo, a Słowo było u Boga i Bogiem było Słowo. [2] Ono było na początku u Boga. [3] Wszystko przez nie się stało, a bez niego nic się nie stało, co się stało. [4] W nim było życie, a życie było światłością ludzi. [5] A ta światłość świeci w ciemności, ale ciemność jej nie ogarnęła.
[8] Nie był on tą światłością, ale przyszedł, aby świadczyć o tej światłości. [9] Ten był tą prawdziwą światłością, która oświeca każdego człowieka przychodzącego na świat. [10] Był na świecie, a świat został przez niego stworzony, ale świat go nie poznał. [11] Do swej własności przyszedł, ale swoi go nie przyjęli. [12] Lecz wszystkim tym, którzy go przyjęli, dał moc, aby się stali synami Bożymi, to jest tym, którzy wierzą w jego imię; [13] Którzy są narodzeni nie z krwi ani z woli ciała, ani z woli mężczyzny, ale z Boga. [14] A to Słowo stało się ciałem i mieszkało wśród nas (i widzieliśmy jego chwałę, chwałę jako jednorodzonego od Ojca), pełne łaski i prawdy. [15] Jan świadczył o nim i wołał: To był ten, o którym mówiłem: Ten, który po mnie przychodzi, uprzedził mnie, bo wcześniej był niż ja.
Zaprzeczanie tym fragmentom jest jak wymierzenie Bogu policzka.
Wprost mówi że Jezus jest Bogiem. Dlatego też żydzi go odrzucili. Nie mogli uwierzyć że człowiek jest Bogiem.
Duch Święty również jest Bogiem. Dobitnie to pokazuje ten fragment:
I Koryntian 2:10-12 UBG
[10] Nam zaś Bóg objawił to przez swojego Ducha. Duch bowiem bada wszystko, nawet głębokości Boga. [11] Bo kto z ludzi wie, co jest w człowieku oprócz ducha ludzkiego, który w nim jest? Tak samo i tego, co jest w Bogu, nikt nie zna, oprócz Ducha Bożego. [12] My zaś nie przyjęliśmy ducha świata, lecz Ducha, który jest z Boga, żebyśmy wiedzieli, które rzeczy są nam od Boga darowane.
Czy jakiekolwiek stworzenie jest w stanie Boga „prześwietlić”?
Mateusza 3:16-17 UBG
[16] A gdy Jezus został ochrzczony, zaraz wyszedł z wody, a oto otworzyły mu się niebiosa i ujrzał Ducha Bożego zstępującego jak gołębica i przychodzącego na niego. [17] I rozległ się głos z nieba: To jest mój umiłowany Syn, w którym mam upodobanie.
Tutaj w niezwykły sposób Bóg jest w trzech osobach jednocześnie.
Nawet nie ma sensu próbować tego zrozumieć. W to trzeba również uwierzyć.
I ja wierzę w uczestnictwo hyios=syna w stwarzaniu. Jednak nie przypisuję mu pozycji pateros=ojca.
Niestety w przypadku J 1:1 nazwanie syna ho theos, samo w sobie nie mówi o nim jako theos w pełnym tego znaczeniu. Z jakiegoś powodu autor tych słów chcąc wyrazić ważność syna, nazwał go theos. Jednak nie zastosował przed theos rodzajnika ho. I prze to świadomie go poniżył w stosunku do ojca.
A Mat.3:16-17 jest przykładem triady, nie Trójcy.
Tam logos został nazwany theos, bez rodzajnika, nie jak napisałem ho theos. . A to dużo zmienia.
W Biblii można dostrzec pewną hierarchię.
I Koryntian 15:27-28
[27] Wszystko bowiem poddał pod jego stopy. A gdy mówi, że wszystko jest mu poddane, jest jasne, że oprócz tego, który mu wszystko poddał. [28] Gdy zaś wszystko zostanie mu poddane, wtedy i sam Syn będzie poddany temu, który mu poddał wszystko, aby Bóg był wszystkim we wszystkich.
To jedno z miejsc w których widać że Jezus mimo że jest Bogiem to jednak Bóg – Ojciec jest ponad Nim.
Przyjacielu preegzystencja osoby, czyli jej istnienie przed…stworzeniem wszechświata. nie jest równoznaczna z przypisywaniem jej cech stworcy, czy samego w sobie cech theos. Stwarzanie przez…nie czyni osoby przez którą ktoś inny, stwarza samym stworzycielem. Jakby narzędziem stworzenia, czy stwarzania, już tak.
Prolog ostatniej ewangelii ukazuje preegzystencję syna, nic ponad to. I jeśli nawet nie znana żydom była okoliczność stwarzania przez [konkretną osobę] . Nie jest to równoznaczne z posiadania mocy stwórczych w osobie, p r z e z którą czyniono stwarzanie, czy stworzenie.
Jedno nie jest drugim. Zaznaczam preegzystencja nie jest równoznaczna z istnieniem od zawsze na zawsze.
1 Kor.2:10-12 ukazuje wyjątkowość ducha świętego, który…ma moc podobną w theos, jak nasz duch w nas. Jednak jak nasz duch w nas, nie jest odrębną od nas osobą. Podobnie duch święty, nie jest odrębną osobą w theos.
Poza tym duch święty, przeciwstawiony jest duchowi świata. Ten ostatni nie jest przejawem rzeczywistej osoby. Jest jednak duchem świata. A duch święty, jest tu przedstawiony, jako mu odmienny. I nie idzie o przeciwstawienie sobie dwóch odrębnych i przeciwstawnych sobie osób . Pewne jest , że duch świata, to nie osoba z nami walcząca. A duch święty, to nie osoba nam w walce z duchem świata pomagająca, która sprzeciwia się duchowi świata.
Tak to możność przenikania, czy „znania” przez ducha świętego stwórcy, nie czyni ducha wszystkowiedzącym. Jak znajomość nas samych przez ducha w nas obecnego.