Spis treści
Theos w Nowym Testamencie
Każde użycie „theos” (Bóg – red.) w Nowym Testamencie jako tytułu chrystologicznego będzie powodowało pewne anomalie językowe i niejasności, ponieważ we wszystkich nurtach Nowego Testamentu „theos” generalnie oznacza Ojca.
Następnie Murray, zakładając, że uczniowie wierzyli, iż Chrystus jest Bogiem, spekuluje, dlaczego tak mogło być. Dochodzi do skądinąd słusznego wniosku: wiara w Chrystusa jako Boga sprawia, że pojawia się dwóch Bogów, w których należy wierzyć:
Gdyby „theos” był stosowany do Jezusa równie regularnie, co do Ojca, Żydzi w naturalny sposób postrzegaliby chrześcijaństwo jako wyznające dwubóstwo, a poganie uznaliby je jako politeistyczne.
Potrzeba było ponad 300 lat, by stworzono koncepcję Trójcy, która, przynajmniej w teorii, rozwiązuje problem postrzegania chrześcijaństwa jako politeizm. Ale tak naprawdę tworzy więcej problemów niż rozwiązuje – zobacz więcej: Uczeni o Trójcy
źródło: „Jesus as God. The New Testament Use of Theos in Reference to Jesus„, Murray J. Harris, 1998 r., s. 177