Spis treści
Niebo i piekło. Fałszywy dylemat chrześcijan
Szybkie wyszukiwanie na stronie Biblia.apologetyka.info wśród 74 ksiąg Biblii (łącznie z księgami deuterokanonicznymi) i 30 przekładów dało wynik łącznie… 1 wersetu. XVI-wieczny przekład Jakuba Wujka Hioba 11:8 oddaje w następujący sposób:
„Wyższy jest niż niebo, a cóż uczynisz? głębszy niźli piekło, a zkądże poznasz?”.
Obecne przekłady praktycznie nie oddają już hebrajskiego „שְׁאוֹל” (szeol) jako piekło (wyjątkiem jest bazująca na XVII-wiecznym przekładzie Uwspółcześniona Biblia Gdańska). Tłumacze zdają sobie sprawę, że hebrajski termin nie ma nic wspólnego z tradycyjnymi wyobrażeniami o ognistym piekle i często bywa tłumaczony jako po prostu „grób„.
Zostajemy więc z jedynym wersetem z jedynego przekładu, a dodatkowo kontekst wskazuje, że nie chodzi o „życie po życiu”, ale o nieograniczoność Boga. W ten sposób Sofar z Naamy odpowiada a pytanie
„Czy wybadasz tajemnice Boga? Czy zgłębisz doskonałość Wszechmocnego?” (Hioba 11:7).
Co zatem jest perspektywą biblijną, która powinna elektryzować ludzi wierzących? Zestawienie słów brzmi podobnie, ale przy bliższym przyjrzeniu się dostrzegamy ogromną różnicę. To zestawienie brzmi: „życie albo śmierć”. Ile takich wersetów znajduje się w Biblii? Zwykłe wyszukiwanie pokazuje, że w zależności od tłumaczenia ta liczba może sięgnąć 35 (Biblia Paulistów). I większość z nich wskazuje na wybór, który stoi przed człowiekiem. Oto kilka przykładów:
Powtórzonego Prawa 30:15: Kładę dziś przed tobą życie i szczęście, śmierć i nieszczęście.
Powtórzonego Prawa 32:39: „Przejrzyjcie teraz! Oto Ja, tylko Ja istnieję, a prócz Mnie nie ma żadnych bogów. Ja sprowadzam śmierć i daję życie.
Przysłów 18:21: Życie i śmierć zależą od języka, każdy będzie spożywał owoce, jakie lubi
Jeremiasza 8:3: Cała reszta ocalałych z tego przewrotnego plemienia wybierze sobie raczej śmierć niż życie
Ezechiela 33:5: Słyszał wprawdzie dźwięk rogu, ale nie przyjął ostrzeżenia, dlatego poniesie odpowiedzialność za swoją śmierć. A ten, który ostrzegał, ocali swoje życie
Rzymian 6:23: Zapłatą bowiem za grzech jest śmierć, a darem Boga – życie wieczne w Chrystusie Jezusie, naszym Panu.
Te kilkadziesiąt wersetów, które zestawiają ze sobą śmierć i życie to tylko mały element wielkiego biblijnego obrazu. Biblia bowiem mówi o tych, którzy „albo mają życie, albo go nie mają” (1 Jana 5:12), „zobaczą życie wieczne lub go nie zobaczą” (Jana 3:36), „wąskiej drodze do życia i szerokiej na zatracenie” (Mateusza 7:14), „pójdą na zmartwychwstanie do życia i zmartwychwstanie do potępienia” (Jana 5:29) i „odziedziczą życie wieczne” (Mateusza 19:29). Podobnych przykładów jest znacznie więcej.
I znowu to tylko kolejny mały fragment wielkiego obrazu, który szkicuje Biblia, konsekwentnie składająca obietnicę życia sprawiedliwym i śmierci grzesznikom. „Męki piekielne”, które zostały w międzyczasie zmienione na „wieczne oddzielenie od Boga” łączy fałszywa podbudowa w postaci wiary w „duszę nieśmiertelną”(zero wyników wyszukiwania na wspomnianej stronie). Dlatego zamiast mrzonek o niebie czy fałszywej nadziei na czyściec chrześcijanie oczekują życia na odnowionej ziemi. A karykatura sprawiedliwości Bożej, czyli męki w piekle, powinny zostać odstawione na tę samą półkę z bajkami co niebiańskie życie pośród obłoków. W końcu Chrystus uczył „Szczęśliwi łagodni, ponieważ oni posiądą ziemię” (Mateusza 5:5). Nie dodawał, że cytowany przez niego Psalm 37 kończy się słowami „przeklęci przez Niego [Boga – red.] – wyginą” (Psalm 37:22).