Spis treści
Księga Wyjścia 34:6-7: tekst
(6) Wtedy przechodził PAN przed nim i wołał: PAN, PAN, Bóg miłosierny i litościwy, nieskory do gniewu, a bogaty w miłosierdzie i prawdę;
(7) Zachowujący miłosierdzie nad tysiącami, przebaczający nieprawość, przestępstwo i grzech, lecz nieusprawiedliwiający winnego, nawiedzający nieprawość ojców na synach i na synach ich synów do trzeciego i czwartego pokolenia.”
Księga Wyjścia 34:6-7: chiazm
[A1] Bóg miłosierny i litościwy [3 wyrazy: אֵ֥ל רַח֖וּם וְחַנּ֑וּן] | ||
[C1] nieskory do gniewu | ||
[A2] bogaty w miłosierdzie i prawdę [3 wyrazy: וְרַב־חֶ֥סֶד וֶאֱמֶֽת] | ||
[A3] Zachowujący miłosierdzie nad tysiącami | ||
[B1] przebaczający nieprawość , przestępstwo i grzech | ||
[C2] nieusprawiedliwiający winnego | ||
[B2] nawiedzający nieprawość ojców na synach i na synach ich synów | ||
[A4] do trzeciego i czwartego pokolenia |
Księga Wyjścia 34:6-7: opis chiazmu
Dwie pierwsze deklaracje na temat przymiotów Boga [A1 i A2] mają po 3 wyrazy w języku hebrajskim. Bóg miłosierny i litościwy oraz bogaty w miłosierdzie (miłość) i prawdę . W środku (C1)występuje piąty przymiot Boga: nieskory do gniewu (liczba „pięć” miewa w Biblii znaczenie łaski).
W kolejnej części (A3) czytamy, że to miłosierdzie dotyczy tysięcy . Jednak czy to miłosierdzie dotyczy również tych, którzy trwają w nieustannym buncie wobec Niego? To Bóg „przebaczający nieprawość, przestępstwo i grzech” [B1] – jednak jego miłość jest równoważona sprawiedliwością – „nawiedzający nieprawość ojców na synach i na synach ich synów” [B2]. To ludzie, którzy nieustannie trwają w opozycji do Boga – jednak zwróćmy uwagę na różnicę: tysiące pokoleń a trzecie i czwarte pokolenie! Tak właśnie wygląda różnica w przebaczaniu nieprawości i nawiedzeniu nieprawości .
Oba te wyrażenia są podsumowanie stwierdzeniem: „nieusprawiedliwiający winnego” – świadczącym o sprawiedliwości Boga. We wcześniejszej części czytaliśmy o Bogu jako „nieskorym do gniewu” . Tak więc Jego sprawiedliwość jest doskonała – tak jak działa doskonale zrównoważony system sprawiedliwości, zachowujący odpowiednie proporcje między miłosierdziem a wymierzeniem uzasadnionej kary.
na podstawie: Bible Project