Spis treści
W „zanim Abraham był, ja jestem” nie chodzi o boskość Mesjasza
Dr Yung Suk Kim pisze:
Wśród wypowiedzi „Jan jestem” Jezusa znajdują się dwa rodzaje:: absolutne wypowiedzi „Ja jestem” bez dopełnienia oraz wypowiedzi „Ja jestem” z dopełnieniem. Najbardziej typową formą absolutnej wypowiedzi może być dostrzeżona w samym „Ja jestem” („to jestem ja”). Na przykład Jezus odpowiada przy użyciu „ja jestem”, kiedy uczniowie są przerażeni faktem chodzenia przez Jezusa po wodzie (Jana 6:20). Ta wypowiedź być może nie różni się od stwierdzenia niewidomego człowieka na temat swojej tożsamości (Jana 9:9 – red.). Jezus po prostu potwierdza swoją tożsamość: „to ja”. Odniesienia dotyczące tej absolutnej formy można znaleźć także w następujących wersetach: Jana 4:26; Jana 8:24; Jana 8:28; Jana 8:58; Jana 12:26; Jana 13:13 i Jana 13:19.
Większość z tych odniesień jest użytych w związku z tożsamością Jezusa. Na przykład kiedy Jezus mówi w Jana 8:58: „Ja jestem, zanim Abraham był”, nie oznacza to czegoś, co dosłownie wspierałoby ideę preegzystencji lub boskości. Kontekst ma związek z wiarą środowiska Jana w to, że Jezus jest żydowskim Mesjaszem i taki hiperboliczny język stanowi wyzwanie dla tych Żydów, którzy roszczą sobie wyjątkową pozycję lub przywileje („Jesteśmy uczniami Mojżesza” – Jana 9:28 – red.). Celem wypowiedzi Jezusa jest tutaj nie tak tyle jego tożsamość, co raczej mowa jest o suwerenności Bożej, za sprawą której wszyscy są włączeni w miłość Bożą.
Czytaj także: Jana 8:58 i możliwa interpretacja dotycząca przyszłości