Spis treści
Księga Jeremiasza 22:16 [komentarze]
Księga Jeremiasza 22:16 [tłumaczenia]
Biblia Warszawska:Sądził sprawę ubogiego i biednego, i wtedy było dobrze. Czy nie na tym polega to, że się mnie zna? – mówi Pan.
Uwspółcześniona Biblia Gdańska: Gdy sądził sprawę ubogiego i nędznego, wtedy było mu dobrze. Czy nie na tym polega poznanie mnie? – mówi PAN.
Przekład Cylkowa: Sądził sprawę biednych i nieszczęśliwych, a wtedy dobrze było. Alboż nie w tém poznanie moje, rzecze Wiekuisty?
Biblia Wujka [1923 r.]: Sądził sprawy ubogiego i nędznika na swe dobre: izali nie przeto, że mię poznał, mówi Pan?
Przekład Ekumeniczny: Bronił sprawy ubogiego i biednego i wówczas było dobrze. Czy nie na tym to polega poznanie Mnie? – wyrocznia PANA.
Biblia Bereszit: Sądził sprawę ubogiego i potrzebującego – wtedy było dobrze. Czy nie to jest poznaniem mnie? – mówi JHWH.
Księga Jeremiasza 22:16 [oryginał]
דָּן דִּין־עָנִי וְאֶבְיוֹן אָז טוֹב הֲלוֹא־הִיא הַדַּעַת אֹתִי
נְאֻם־יְהוָֽה׃ [tekst masorecki]
Księga Jeremiasza 22:16 [przekład dosłowny]
Słowo w języku hebrajskim | Transliteracja | Tłumaczenie na język polski |
דָּ֛ן | dan | [On] sądził |
דִּין־ | din | sprawę |
עָנִ֥י | ani | ubogiego |
וְאֶבְי֖וֹן | we-ewion | i potrzebującego |
אָ֣ז | az | wtedy |
ט֑וֹב | tow | dobrze |
הֲלוֹא־ | halo | nie było |
הִ֛יא | hi | że |
הַדַּ֥עַת | hada-at | poznanie |
אֹתִ֖י | oti | mnie |
נְאֻם־ | niim | mówi |
יְהוָֽה׃ | Jehowa | JHWH |
Księga Jeremiasza 22:16 [komentarze]
Logika profetycznej krytyki jest następująca: chociaż „wielbienie” jest oczywistym dowodem na wierność JHWH, taki akt musi zostać poparty sprawiedliwością, która jest namacalnym przejawem tej lokalności. To, czego Bóg naprawdę chce, jest ludzkie wzrastanie, ucieleśnione w uzdrawianiu społecznego porządku, a ci, którzy chcą, czego chce Bóg, będą przejawiać to w swoim życiu. Rzeczywisty związek między lojalnością w stosunku do JHWH i wykonywaniem sprawiedliwości wobec bliźniego jest tak silna, że Jeremiasz mówi królowi Jojakimowi (Jehojakimowi), że wykonywanie sprawiedliwości (w szczególności troska o tych na marginesie) jest równoznaczna z poznaniem Boga. Zgadza się to ze słowami zapisanymi przez proroka Micheasza 6:8: Pouczono cię, człowiecze, o tym, co jest dobre i czego PAN żąda od ciebie. Tylko tego, abyś czynił sprawiedliwość, miłował życzliwość i abyś postępował pokornie z twoim Bogiem [czytaj więcej na temat tego wersetu – Kliknij!] Rozumienie hebrajskie zakłada praktyczne wcielanie w życie słów. Wiara nie polega jedynie na mentalnym rozumieniu dogmatów, ale na przeżywanie słów Boga całym swoim życiem. Wcześniej w tej samej książce prof. Middleton pisał: Tak jak Tora stwierdza, że miłość Boga powinna prowadzić do życia w posłuszeństwie, prorocy podkreślają, że wierność i poddanie się JHWH, Bogu Exodusu, powinna przejawiać się w życiu, które ucieleśnia prawość i sprawiedliwość, ponieważ są one kluczowe dla wzrastania relacji międzyludzkich, czego pragnie Bóg. Z prorockiej perspektywy lojalność w stosunku do jedynego prawdziwego Boga nieuchronnie prowadzi do życia w posłuszeństwie, znajdującym odbicie w szczególności w sprawiedliwości w stosunkach międzyludzkich; z drugiej strony bałwochwalstwo czy fałszywa wierność objawiają się w życiu pełnym nieposłuszeństwa, które charakteryzuje nieposłuszeństwo Jest to w sposób najbardziej zasadniczy kwestia wyobrażenia sobie Boga; życie osoby lub społeczności odzwierciedla rodzaj boga, z którym są związani. Dwoma głównymi punktami krytyki ze strony proroka są więc bałwochwalstwo oraz niesprawiedliwość, ponieważ fałszywy kult jest nierozerwalnie związany z zepsutym życiem.