Spis treści
Papirus 52
Papirus 52: podstawowe informacje
Symbol | Nazwa | Zawiera | Zawiera (szczegóły) | Czas powstania |
Papirus 52 | Jana 18 | 5 wersetów z 40 wersetów rozdziału 18. (Jana 18:31-33, Jana 18:37-38) |
100-200 n.e. 1 |
Papirus 52: zdjęcia
zdjęcia: RylandsImaging (CC BY-SA 4.0)
Papirus 52: tekst
Jana 18:31-33
Zachowany tekst na papirusie wyboldowany (greka) i podświetlony na żółto (język polski)
ΟΙ ΙΟΥΔΑΙΟΙ ΗΜΕΙΝ ΟΥΚ ΕΞΕΣΤΙΝ ΑΠΟΚΤΕΙΝΑΙ ΟΥΔΕΝΑ ΙΝΑ Ο ΛΟΓΟΣ ΤΟΥ ΙΗΣΟΥ ΠΛΗΡΩΘΗ ΟΝ ΕΙ- ΠΕΝ ΣΗΜΑΙΝΩΝ ΠΟΙΩ ΘΑΝΑΤΩ ΗΜΕΛΛΕΝ ΑΠΟ- ΘΝΗΣΚΕΙΝ ΙΣΗΛΘΕΝ ΟΥΝ ΠΑΛΙΝ ΕΙΣ ΤΟ ΠΡΑΙΤΩ- ΡΙΟΝ Ο ΠΙΛΑΤΟΣ ΚΑΙ ΕΦΩΝΗΣΕΝ ΤΟΝ ΙΗΣΟΥΝ ΚΑΙ ΕΙΠΕΝ ΑΥΤΩ ΣΥ ΕΙ O ΒΑΣΙΛΕΥΣ ΤΩΝ ΙΟΥ- ΔΑΙΩN |
Żydzi: „Nam nie wolno zabijać nikogo”. Stało się tak, aby s łowo Jezusa się wypełniło, które po- wiedział, dają c znać, jaką śmiercią miał umrzeć. Wsz edł wtedy znowu do Ra- tusza P iłat i wezwał Jezusa i powiedz iał do niego: Ty jesteś królem Ży- dó w? |
Jana 18:37-38
ΒΑΣΙΛΕΥΣ ΕΙΜΙ ΕΓΩ ΕΙΣ TOΥΤΟ ΓΕΓΕΝΝΗΜΑΙ ΚΑΙ (ΕΙΣ ΤΟΥΤΟ) ΕΛΗΛΥΘΑ ΕΙΣ ΤΟΝ ΚΟΣΜΟΝ ΙΝΑ ΜΑΡΤΥ- ΡΗΣΩ ΤΗ ΑΛΗΘΕΙΑ ΠΑΣ Ο ΩΝ ΕΚ ΤΗΣ ΑΛΗΘΕI- ΑΣ ΑΚΟΥΕΙ ΜΟΥ ΤΗΣ ΦΩΝΗΣ ΛΕΓΕΙ ΑΥΤΩ Ο ΠΙΛΑΤΟΣ ΤΙ ΕΣΤΙΝ ΑΛΗΘΕΙΑ ΚΑΙ ΤΟΥΤΟ ΕΙΠΩΝ ΠΑΛΙΝ ΕΞΗΛΘΕΝ ΠΡΟΣ ΤΟΥΣ ΙΟΥ- ΔΑΙΟΥΣ ΚΑΙ ΛΕΓΕΙ ΑΥΤΟΙΣ ΕΓΩ ΟΥΔΕΜΙΑΝ ΕΥΡΙΣΚΩ ΕΝ ΑΥΤΩ ΑΙΤΙΑΝ |
jestem królem. Ja po to się narodziłem
i (po to) przyszedłem na świ at, aby zaświa-
dczyć o prawdzie. Każdy, kto jest z praw- , dy, słucha mego głosu. Powiedział do niego Piłat: Cóż to jest prawda? A to powiedziawszy, wyszedł znowu do Ż y- dów i powiedział do nich: Ja nie znajduję ża dn ej winy w nim. |
Polskie przekłady oparte na tekście UBG z niezbędnymi modyfikacjami na potrzeby oddania układu tekstu na papirusie
Papirus 52: dodatkowe informacje
Raymond Brown uważał, że wczesne datowanie (ok. 120 r. za najpoważniejszy argument przeciw późnemu datowaniu Ew. Jana). Jednak w książce „Myths and Mistakes in New Testament Textual Criticism” Elijah Hixson uznał, że nawet przesunięcie daty manuskryptu na 125 r. nie wyklucza tego, że ewangelia Jana mogła powstać w II wieku.
Znaleziony w Egipcie papirus stanowi świadectwo o prawdziwości początków chrześcijaństwa, zadając kłam niekiedy wysuwanej tezie, że to religia stworzona już w samym Cesarstwie Rzymskim ze względów politycznych. Co ciekawe, mimo tak skąpej liczby słów, papirus stanowi ważne świadectwo historyczne o człowieku postawionym przed władzami rzymskimi (przed Poncjuszem Piłatem) w Jerozolimie (w pretorium), a więc jest mocno osadzone w kontekście historycznym.
Papirus pochodzi z Kodeksu, co stanowiłoby dowód na odejście od tradycji obecnej w łonie ówczesnego judaizmu.
Ocena długości brakującego na papirusie tekstu pozwala stwierdzić, że tekst nie został skażony za sprawą dodatków lub usunięć części wyrazów. Poza niewielkimi i niemającymi wpływu na treść zmianami tekst jest zgodny z zapisem Ewangelii, który znamy z obecnych wydań Nowego Testamentu.
Colin H. Roberts obliczył, że cały kodeks mógł liczyć 576 stron.
Zobacz także: Najwcześniejsze greckie manuskrypty Nowego Testamentu (według datowania)