Spis treści
Posąg z Księgi Daniela: Potwierdzenie w historii
Omawiany tutaj rozdział z Ks. Daniela przeczytasz – TUTAJ
Jest faktem, który można zweryfikować, że zarówno Ireneusz, jak i Hipolit prawidłowo zinterpretowali proroctwo o upadku Rzymu (476 n.e.) na blisko lat wcześniej. 200 lat później tę samą interpretację Ks. Daniela popierał Sulpicjusz Sewer. Wkrótce później o wypełnieniu tego proroctwa pisał Hieronim. Widzimy więc, że wydarzenie z proroctwa biblijnego zostało prawidłowo odczytane przed samym historycznym wypełnieniem.
Jednak proroctwo Daniela mówi o czymś znacznie więcej, niż tylko upadek Cesarstwa Rzymskiego. W swojej pracy na temat proroctw XVI-wieczny tłumacz Biblii George Joye odczytał Ks. Daniela 2 wraz Daniela 7, a także Ks. Objawienia 13 i Objawienia 17. Wnioski: rozpad rzymskiego imperium na wiele części (silnych i słabych), które jednak będą podejmowały próby odbudowy dawnej potęgi. Na przestrzeni wieków widzimy takie starania ze strony choćby Karola Wielkiego (IX wiek), Napoleona (XVIII / XIX wiek) i Adolfa Hitlera (1939-45), a to tylko jedynie najbardziej znane przykłady z wielu. Joye pisał w swojej pracy „Exposition of Daniel” o licznych próbach, które były i będą podejmowane, zarówno na drodze dyplomatycznej, jak i poprzez wysiłki zbrojne, wszystko jednak na próżno, bo ostatecznie zostanie zniszczone przez Królestwo, które nastąpi.
Posąg z Księgi Daniela: interpretacja na przestrzeni wieków
Data | Osoba | Symbol z proroctwa: głowa |
piersi | brzuch i biodra | Golenie | Stopy | kamień/góra |
I wiek | Jochanan ben Zakaj | Babilon | Medo-Persja | Grecja | Rzym | brak danych | brak danych |
I wiek | Józef Flawiusz | Babilon | Medo-Persja | Grecja | Rzym | brak danych | Mesjasz |
ok. 150 | Akiba ben Josef | Babilon | Medo-Persja | Grecja | Rzym | brak danych | brak danych |
185 | Ireneusz | Babilon | Medo-Persja | Grecja | Rzym | Rzym podzielony | Chrystus |
190 | Tertulian | Babilon | Medo-Persja | Grecja | Rzym | Rzym podzielony | Chrystus |
ok. 194 | Klemens | Babilon | Medo-Persja | Grecja | Rzym | Rzym podzielony | Chrystus |
ok. 235 | Hipolit | Babilon | Medo-Persja | Grecja | Rzym | Rzym podzielony | Chrystus |
230 | Orygenes | Babilon | Medo-Persja | Grecja | Rzym | Rzym podzielony | Chrystus |
280 | Metody | Babilon | Medo-Persja | Grecja | Rzym | Rzym podzielony | Chrystus |
300 | Wiktoryn | Babilon | Medo-Persja | Grecja | Rzym | Rzym podzielony | Chrystus |
306 | Laktancjusz | Babilon | Medo-Persja | Grecja | Rzym | Rzym podzielony | Chrystus |
330 | Euzebiusz | Babilon | Medo-Persja | Grecja | Rzym | Rzym podzielony | Chrystus |
347 | Cyryl | Babilon | Medo-Persja | Grecja | Rzym | Rzym podzielony | Chrystus |
zm. 345 | Afrahat | Babilon | Medo-Persja | Grecja | Rzym | Rzym podzielony | brak danych |
ok. 401 | Sewer | Babilon | Medo-Persja | Grecja | Rzym | Rzym podzielony | Chrystus |
zm. 407 | Jan Chryzostom | Babilon | Medo-Persja | Grecja | Rzym | Rzym podzielony | brak danych |
340-420 | Hieronim | Babilon | Medo-Persja | Grecja | Rzym | Rzym podzielony | Chrystus |
ok. 450 | Teodoret | Babilon | Medo-Persja | Grecja | Rzym | Rzym podzielony | Chrystus |
354-430 | Augustyn | Babilon | Medo-Persja | Grecja | Rzym | Rzym podzielony | Chrystus |
450 | Izydor z Peluzjum | Babilon | Medo-Persja | Grecja | Rzym | brak danych | brak danych |
730 | Beda (uznany za świętego w Kościele katolickim, prawosławnym i anglikańskim) |
Babilon | Medo-Persja | Grecja | Rzym | brak danych | brak danych |
940 | Rabbi de Eliezer | Babilon | Medo-Persja | Grecja | Rzym | brak danych | Królestwo Mesjasza |
zm. 1105 | Raszi | Babilon | Medo-Persja | Grecja | Rzym | brak danych | brak danych |
zm. 1167 | Aben Ezra | Babilon | Medo-Persja | Grecja | Rzym | Rzym i Izmael | Królestwo Mesjasza |
1522 | Marcin Luter | Babilon | Medo-Persja | Grecja | Rzym | Rzym podzielony | Królestwo Boga |
1543 | Filip Melanchton | Babilon | Medo-Persja | Grecja | Rzym | Rzym podzielony | Królestwo Boga |
1553 | Hugh Latimer | Babilon | Medo-Persja | Grecja | Rzym | brak danych | brak danych |
1640 | Joseph Mede | Babilon | Medo-Persja | Grecja | Rzym | Rzym podzielony | Królestwo Boga |
1727 | Izaak Newton | Babilon | Medo-Persja | Grecja | Rzym | Rzym podzielony | Królestwo Boga |
1739 | Jonathan Edwards | Babilon | Medo-Persja | Grecja | Rzym | Rzym podzielony | Królestwo Boga |
1803-1815 | Evangelical Magazine |
Babilon | Medo-Persja | Grecja | Rzym | Rzym podzielony | brak danych |
1802-1818 | Christian Observer | Babilon | Medo-Persja | Grecja | Rzym | Rzym podzielony | brak danych |
1830 | Alexander Campbell |
Babilon | Medo-Persja | Grecja | Rzym | Rzym podzielony | Królestwo Boga |
1849 | John Thomas | Babilon | Medo-Persja | Grecja | Rzym | Rzym podzielony | Królestwo Boga |
Posąg z Księgi Daniela: Krytyka i odpowiedź
Zdarza się, że biblijne proroctwa (szczególnie Księga Daniela i Objawienia) są interpretowane w sposób futurystyczny – wydarzenia albo będą miały miejsce w przyszłości, albo nastąpi ich podwójne wypełnienie. Niniejszy artykuł przedstawia wykładnię historyczną, w której poszczególne symbole i znaki są odczytywane jako dziejące się po sobie wydarzenia na światowej arenie dziejów.
Jednym z zarzutów stawianych interpretacji historycznej jest dysproporcja, jaką posiada okres opisany przez proroka jako palce z żelaza i gliny w porównaniu z resztą pomnika. Wcześniejsze imperia upadły (Babilon, Medo-Persja, Grecja i Rzym), natomiast ostatni element posągu trwa – przynajmniej od V wieku (upadek Imperium Rzymskiego). Jednak jak zwrócił uwagę jeden z interpretatorów, opis palców u stóp to blisko 59 procent całości proroctwa (jeśli pod uwagę weźmiemy liczbę słów z proroctwa zapisanego po aramejsku proporcja przedstawia się następująco: 107 słów proroctwa vs 67 opis palców u stóp pomnika, czyli 58,88 procent całości). Co ciekawe, każde z kolejnych imperiów jest opisywane w coraz dłuższy sposób, co zbiega się w przybliżeniu z długością ich trwania na arenie dziejów. Poniższe wyróżnienie nie jest idealne (tekst jest po polsku), ale pokazuje mniej więcej proporcje, jak znacznie dłuższy okres muszą obejmować stopy:
(32) Głowa tego posągu wykonana była z czystego złota , jego piersi i ramiona – ze srebra , jego brzuch i biodra – z brązu ; (33) Jego golenie – z żelaza , jego stopy – częściowo z żelaza, częściowo z gliny. (38) I dał w twoją rękę wszystko to, gdzie mieszkają synowie ludzi, zwierzęta polne i ptactwo niebieskie, i ustanowił cię panem nad tym wszystkim. Ty jesteś tą głową ze złota. (39) Ale po tobie powstanie inne królestwo, mniejsze od twojego, a potem trzecie królestwo z brązu, które będzie panować nad całą ziemią. (40) Czwarte królestwo będzie mocne jak żelazo, bo jak żelazo kruszy i miażdży wszystko, jak żelazo łamie wszystko, tak i ono połamie i pokruszy wszystko. (41) A że widziałeś stopy i palce częściowo z gliny garncarskiej, a częściowo z żelaza – oznacza to, że królestwo będzie podzielone. Będzie w nim nieco siły żelaza, tak jak widziałeś żelazo zmieszane z mulistą gliną; (42) A palce stóp częściowo z żelaza a częściowo z gliny znaczą, że królestwo będzie częściowo silne, a częściowo kruche. (43) A że widziałeś żelazo zmieszane z mulistą gliną, oznacza to, że się zmieszają ze sobą ludzie, ale nie będzie się trzymał jeden drugiego, tak jak żelaza nie można zmieszać z gliną.
Legenda: Babilon ; Medo-Persja ; Grecja ; Rzym ; podzielona Europa .
Biorąc za „dobrą monetę” kryteria wstępne (np. trwanie Babilonu od 605 p.n.e. związane z panowaniem Nabuchodonozora, do którego skierowane było proroctwo), możemy dojść do wniosku, że 58 proc. trwania wszystkich imperiów, począwszy od upadku Rzymu (476 n.e.) upłynie w 2024 roku. To oczywiście tylko spekulacja (nie wyznaczamy tu daty runięcia posągu, związanego z nastaniem Królestwa Bożego!), ale pozwala spojrzeć na posąg jako rzeczywiste historyczne zdarzenia dziejące się po sobie, nie wymagające „luki czasowej” między „ogromnym” posągiem a „małymi” stopami.
Źrodła
* Jonathan Burke „A More Sure Word of Prophecy”
Tekst będzie uzupełniany – zapraszamy wkrótce