Spis treści
Porównanie perykop
Mateusza 10:17-23 | Marka 13: 9-13 | Łukasza 21:12-19 |
(17) Miejcie się na baczności przed ludźmi! Będą was wydawać sądom i w swych synagogach będą was biczować. (18) Nawet przed namiestników i królów będą was prowadzić z mego powodu , na świadectwo im i poganom . (19) Kiedy was wydadzą, nie martwcie się o to, jak ani co macie mówić. W owej bowiem godzinie będzie wam poddane, co macie mówić, (20) gdyż nie wy będziecie mówili, lecz Duch Ojca waszego będzie mówił przez was. (21) Brat wyda brata na śmierć i ojciec syna; dzieci powstaną przeciw rodzicom i o śmierć ich przyprawią . (22) Będziecie w nienawiści u wszystkich z powodu mego imienia . Lecz kto wytrwa do końca , ten będzie zbawiony. (23) Gdy was prześladować będą w tym mieście, uciekajcie do innego. Zaprawdę, powiadam wam: Nie zdążycie obejść miast Izraela, nim przyjdzie Syn Człowieczy |
(9) A wy miejcie się na baczności. Wydawać was będą sądom i w synagogach będą was chłostać. Nawet przed namiestnikami i królami stawać będziecie z mego powodu , na świadectwo dla nich. (10) Lecz najpierw musi być głoszona Ewangelia wszystkim narodom. (11) A gdy was poprowadzą, żeby was wydać, nie martwcie się przedtem, co macie mówić; ale mówcie to, co wam w owej chwili będzie dane. Bo nie wy będziecie mówić, lecz Duch Święty. (12) Brat na śmierć wyda brata, a ojciec swoje dziecko; powstaną dzieci przeciw rodzicom i o śmierć ich przyprawią. (13) I będziecie w nienawiści u wszystkich z powodu mojego imienia . Lecz kto wytrwa do końca , ten będzie zbawiony. |
(12) Lecz przed tym wszystkim podniosą na was ręce i będą was prześladować. Wydadzą was do synagog i do więzień oraz z powodu mojego imienia wlec was będą przed królów i namiestników . (13) Będzie to dla was sposobność do składania świadectwa. (14) Postanówcie sobie w sercu nie obmyślać naprzód swej obrony. (15) Ja bowiem dam wam wymowę i mądrość, której żaden z waszych prześladowców nie będzie mógł się oprzeć ani sprzeciwić . (16) A wydawać was będą nawet rodzice i bracia , krewni i przyjaciele i niektórych z was o śmierć przyprawią . (17) I z powodu mojego imienia będziecie w nienawiści u wszystkich. (18) Ale włos z głowy wam nie spadnie. (19) Przez swoją wytrwałość ocalicie wasze życie. |
wykorzystany przekład: Biblia Tysiąclecia V
Porównanie perykop: różnice
główne cechy charakterystyczne Mateusza | główne cechy charakterystyczne Marka | główne cechy charakterystyczne Łukasza |
* Mateusz dodaje dopisek „swoich” przed synagogami – podkreślenie odrębności od Żydów, jednocześnie jako jedyny dodaje „pogan” w kontekście dawania świadectwa (Mateusza 10:18) * jako jedyny zawiera fragment „gdy was prześladować będą w tym mieście, uciekajcie do innego” * obiecuje szybki („nie zdążycie obejść miast Izraela”) powrót Syna Człowieczego |
* nakaz głoszenia Ewangelii wszystkim narodom | * Łukasz dodaje cezurę czasową – „przed tym wszystkim” * Łukasz do synagog dodaje także więzienia * Jezus obiecuje przekazanie daru ” wymowy i mądrości” (por. Duch Święty Marka i Duch Ojca waszego Mateusza) * do listy wydających Łukasz dopisuje „krewnych i przyjaciół” – o śmierć zostaną przyprawieni „niektórzy” * zapewnienie, że włos z głowy nie spadnie prześladowanym |
Porównanie perykop: podobieństwa
- prześladowania i zdrada ze strony bliskich (Mateusza 10:21; Marka 13:12; Łukasza 21:16)
- ściągnięcie na siebie nienawiści ze względu na imię Jezusa (Mateusza 10:22; Marka 13:13; Łukasza 21:17)
- uczniowie prowadzeni przed władze (Mateusza 10:18; Marka 13:9; Łukasza 21:12 – choć Łukasz „powód” zmienia na „imię”)
- wytrwałość prowadzi do zbawienia (lub, jak chce Łukasz, ocalenia życia) (Mateusza 10:22; Marka 13:13; Łukasza 21:19)
Zgodni Mateusz i Marek vs inny Łukasz
- Mateusz i Marek wezwanie zaczynają od wspomnienia „miejcie się na baczności” (Mateusz dodaje: „przed ludźmi”) – brak u Łukasza
- we fragmencie o wydawaniu władzom (Mateusza 10:17; Marka 13:9; Łukasza 21:12) Łukasz wstawia wydawanie do synagog (gdzie dojdzie do biczowania wg pozostałych), a także dodaje „więzienia”, pomijając „sądy”
- czytelnicy Łukasza nie dowiedzą się, na czyje świadectwo dochodzi do prześladowań (vs. „na świadectwo im i poganom” (Mateusza) i „świadectwo dla nich (Marka)
- Łukasza (21:14) formułuje myśl o „niemartwieniu się” w oryginalny sposób – jako jedyny pisze: „Postanówcie sobie w sercu nie obmyślać naprzód swej obrony”, gdy tymczasem pozostali synoptycy rozkładają inaczej akcenty (Mateusza 10:19; Marka 13:11)
- u Łukasza to sam Jezus przekazuje dar wymowy i mądrości (Łukasza 21:15); u Mateusza i Marka to Duch Święty (Marka) vel Ojca (Mateusza)
- o ile Mateusz i Marek kary fizyczne nazywają podobnie (biczowanie, chłostanie), Łukasz nazywa to („podnoszeniem rąk” na uczniów)
Porównaj: Ewangelia Jana 16:2; Jana 15:21; Jana 14:26