Summa supplicia

Summa supplicia – zgodnie z prawem rzymskim, kategoria najsurowszych kar. Jedną z nich było ukrzyżowanie.

Summa supplicia i ukrzyżowanie w Cesarstwie Rzymskim

Philippinus Lippi, Sancti Petri damnatio in crucem (Skazanie Św. Piotra na Krzyż) / artykuł: Summa supplicia

Filippino Lippi, Sancti Petri damnatio in crucem (Skazanie Św. Piotra na Krzyż) / artykuł: Summa supplicia / wolna domena

Ok. 200 r. n.e. specjalista od prawa rzymskiego (ius romanum) Julius Paulus umieścił ukrzyżowanie na czele kar zaliczanych do summa supplicia. Po nim następowało crematio (spalenie) i decollatio (ścięcie głowy), choć to ostatnie nie zawsze znajdowało się w tej kategorii (informacje pochodzą z pracy Sententiae, stanowiącej kompilację z dzieł Juliusa Paulusa, która powstała blisko 300 AD).

W Sententiae znajdujemy listę przestępstw karanych ukrzyżowaniem. To dezercja w szeregi wroga, zdrada tajemnic, podżeganie do buntu, morderstwo, przepowiednia na temat pomyślności władcy (de salute dominorum), bezbożność nocna (sacra impia nocturna), magia (ars magica), czy poważne przypadki fałszerstw testamentu itd.

Z uwagi na to, jak okrutne było ukrzyżowanie, zasądzano je niemal wyłącznie przedstawicielom niższych klas (humiliores) i stało się to szczególnie odczuwalne po wprowadzeniu powszechnego obywatelstwa rzymskiego.

Jeśli chodzi o okrucieństwo, porównywalnym było jedynie wydawanie skazańców na pożarcie przez dzikie bestie (bestiis obici), ale ta druga kara nie mogła być wykonana wszędzie i wymagała spełnienie odpowiednich warunków przez dane miasto. Sprawiało to, że ukrzyżowanie było karą dużo powszechniejszą.

Według Filona, ukrzyżowanie stanowiło rodzaj rzymskiej rozrywki dla ludu. W pracy „In Flaccum” opisuje, jak Żydzi w Aleksandrii doświadczali tortur, a następnie ukrzyżowania (z rozkazu namiestnika Flaccusa).

na podstawie: Martin Hengel; Crucifixion;
Fortress Press Philadelphia; 1978 r.; s. 33-35

Zobacz także: Kultura hańby w kontekście ukrzyżowania